DETIK DAILY
Kerajaan memutuskan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) diserahkan kepada Polis Di Raja Malaysia (PDRM). Sebelum ini, diselenggarakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Sejauh mana keberkesanan sistem itu dapat dilaksanakan apabila berlaku pengambil alihan ini?
Wartawan
Harakah, NYZA AYOB mendapatkan butiran lanjut mengenai isu ini bersama
peguam Kempen Anti Saman Ekor (Kase) Zul Hazmi Sharif (gambar atas) melalui wawancara pada 7 Oktober lalu
HARAKAH:
Kerajaan memutuskan serah operasi AES daripada JPJ kepada PDRM. Apakah
ini boleh menyelesaikan segala isu bersangkutan dengan AES sebelum
ini?
ZUL HAZMI SHARIF: Kerajaan menyerahkan operasi JPJ kepada PDRM
kononnya menilai semula AES. Apabila Dato' Seri Hishamudin Hussin
umumkan perkara ini, ia bukannya penyelesaian. Ia hanya mengalih isu
daripada satu masalah kepada satu perkara yang lain. Ia bukan
menyelesaikan masalah tetapi merumitkan. Tetapi rakyat ramai yang tidak
tahu. Mereka ingat ia penyelesaian masalah. Kenapa saya kata bukan
penyelesaian? JPJ adalah kerajaan. Apabila dia mengatakan kerajaan
mengambil alih AES, diserahkan kepada PDRM, itu bukan kerajaan ambil
alih. Memang daripada awal lagi pelaksanaan AES dikendali kerajaan,
bukan swasta. Yang melibatkan swasta hanya pemasangan kamera dan
penyediaan sistem. Pelaksanaan dan operasinya adalah kerajaan. Jika
dilihat pada FAQ AES yang ada dalam web site JPJ, agensi yang
bertanggung jawab terhadap AES adalah Kementerian Pengangkutan.
Macamana boleh kata kerajaan ambil alih sedangkan daripada awal memang
dikendali Kementerian Pengangkutan?
JPJ bertanggung jawab melaksana AES secara langsung...
MIROS bertanggung jawab dalam lokasi pemasangan kamera. JKJR pula
bertanggung jawab dalam advokasi dan kemepn kesedaran jalan raya
mengenai AES. Jadi, di sini secara jelas menunjukkan AES hak milik
kerajaan. Cuma sekarang peralihan tugas daripada JPJ kepada PDRM.
Sehingga
kini kerajaan enggan dedahkan jumlah pampasan yang perlu dibayar
kepada syarikat terbabit, Beta Tegap Sdn Bhd dan Ates Sdn bhd sedangkan
rakyat perlu tahu perkara ini.
Ini yang kita bangkitkan. Isu Beta Tegap dan Ates ini sudah lama sejak 2009. Tapi 2009 bukan Ates tapi Commercial Circle Sdn Bhd. Commercial Circle menubuhkan Ates.
Apa yang dua syarikat ini buat ialah menyediakan kamera, sistem dan
peralatan lain yang berkaitan AES seperti kenderaan dan komputer.
Kamera yang menangkap kesalahan pengguna jalan raya akan dihantar ke
pusat operasi. Pusat operasi ini dimiliki oleh syarikat itu juga. Semua
peralatan operasi adalah milik syarikat, cuma dikendalikan JPJ. Ini
juga menyebabkan timbul kekeliruan. Bila ia mengatakan Kementerian
Pengangkutan tuan empunya, pun salah. Tuan punya bagi AES ini adalah
syarikat. Semua milik syarikat untuk tempoh lima tahun. Sebab kerajaan
menggunakan prinsip outsource. Kerajaan tidak mengeluarkan duit satu sen pun.
Semua kos dikeluarkan oleh syarikat bukan kerajaan?
Kedua-dua syarikat ini mengeluarkan kos RM 717 juta yang merangkumi
kamera dan peralatan. Apabila kerajaan mengatakan mengambil alih, ia
menjadi hak kerajaan. Apabila kerajaan mengambil alih itulah, ditubuhkan
sebuah GLC dinamakan AES Solutions. AES Solutions
mengambil alih syarikat, bukan peralatan. Itupun satu masalah. Kita
hendak ia ambil alih peralatan dan menjadi hak milik Kerajaan Malaysia.
Jika kata kerajaan mengambil alih, maksudnya yang kita hendak ialah
kerajaan beli terus peralatan dan sistem serta hak milik syarikat RM 717
juta. Jadi, selesai masalah. Apa yang kerajaan nak buat dan uruskan,
terpulang pada kerajaan. Apa yang berlaku sekarang ini kerajaan cuma
sewa kepada syarikat. Jadi syarikat boleh ambil bila-bila masa.
Apakah PDRM mampu kendalikan kes-kes AES sedangkan banyak lagi kes saman berkaitan PDRM yang tidak selesai?
Perkara ini juga menjadi masalah. Kita kena faham operasi AES sendiri.
Maknanya, syarikat set up kamera, buat sistem dan apabila kesalahan
dikesan akan dihantar ke centre. Centre ini JPJ dan juga syarikat.
Apabila pegawai JPJ mendapat saman, dia akan tengok gambar dan akan
semak dengan database. Siapa pemilik kenderaan. Jadi keluarlah nama.
Berlaku kesalahan terus ditanda tangan dan terus keluar saman. Sekarang
ini jika polis yang akan buat perkara ini, yang pertama, adakah polis
mempunyai kepakaran? Yang kedua polis pun nak kena pakai database JPJ.
Sebab semua berkaitan pengkalan data adalah di bawah JPJ. Jadi polis
nak kena buat dua tiga perkara. Polis kena juga semak dengan JPJ.
Kenapa tidak JPJ yang laksanakan AES ini?
Apa masalah yang kena serahkan kepada polis sedangkan polis juga tidak
cukup kakitangan? Apabila diberi kepada polis, adakah polis hendak
tubuhkan satu unit baru di bawah jabatan trafik iaitu unit AES pulak?
Sedangkan polis boleh buat perkara lain. Polis sendiri ada 15 juta lebih
saman dan notis yang tidak selesai. Polis sendiri tidak dapat
menyelesaikan saman, bagaimana nak uruskan satu benda baru? Adakah
sekarang ada latihan diberikan kepada anggota polis yang hendak jaga
operasi AES? Segala persoalan ini kerajaan perlu jelaskan kepada kita.
Jika kerajaan buat keputusan AES ini diserahkan kepada polis, perlu
dijelaskan bagaimana berlaku pertukaran tersebut. Adakah pegawai polis take over dalam centre
itu? Sebab itu yang kita tahu centre adalah JPJ. Sekarang ini pun kita
tidak pasti. Sedangkan Dato' Seri Zahid Hamidi kata diserahkan serta
merta kepada polis.
Betul sekarang ini polis menjalankan operasi tersebut?
Jika kita tengok di jalan, masih lagi JPJ yang buat. Sebagai contoh ada
14 lokasi AES. Di Lembah Klang ada tujuh. Daripada tujuh ini ada dua
unit bergerak dan yang bawa hilux ini adalah JPJ. Ini bermakna AES masih
di bawah JPJ dan bukan polis. Bagaimana Zahid dan Hishamudin boleh
cakap AES sudah diserahkan kepada polis? Serah yang bagaimana? Adakah
saman sahaja diserahkan kepada polis? Perkara ini memang tidak jelas.
Kerajaan cuba alihkan isu mengenai AES sahaja...
Sekarang ini bila dikatakan polis ambil alih AES, orang akan lihat
polis lebih tinggi daripada JPJ. Bila polis dah buat, nak pertikai apa
lagi? Sedangkan JPJ dengan polis, daripada segi undang-undang
keselamatan jalan raya ini sama sahaja levelnya. Malah JPJ lebih tinggi
sebab JPJ berkuasa penuh terhadap kenderaan. Kalau polis hendak black list,
dia kena minta kerjasama JPJ. Sebab itu kita lihat ia akan merumitkan
apabila penguatkuasaan AES ini diserahkan daripada JPJ kepada polis di
samping membebankan polis dengan tugas-tugas yang baru. Kita sebenarnya
bukan bermasalah dengan JPJ tetapi kita bermasalah dengan perlaksanaan
AES itu sendiri.
Sejak
awal penguatkuasaan AES ini, Kase bertegas saman AES tidak perlu
dibayar dan pengguna yang dikenakan saman hendaklah membawanya ke
mahkamah. Terbaru kerajaan mengenakan kompaun RM 150 dengan menggunakan
konsep 'the more you delay, the more you pay'...
Kase masih berpegang kepada desakan dan pendirian kami iaitu saman AES,
saman trafik atau saman ekor tidak perlu dibayar. Bukan bermaksud kita
tidak mengaku bersalah. Konsep saman ialah arahan ke mahkamah. Masalah
rakyat Malaysia, apabila dapat surat saman itu, dia tidak baca
sepenuhnya. Jika kita lihat pada saman AES yang diperolehi, maksud saman
tertulis: Kamu dengan ini diperintahkan supaya hadir sendiri atau
bersama peguam di hadapan mahkamah majistret (di tempat kesalahan
dibuat). Jadi, ini bermakna saman ini meminta hadir ke mahkamah. Tidak
pula dituliskan: Kamu dengan ini dikehendaki membayar RM 300 disebabkan
melakukan kesalahan. Cuma yang orang tidak faham apabila ditulis:
Kesalahan ini boleh dikompaun dan kamu boleh membayar kompaun sebanyak
RM 300 pada tarikh (yang dinyatakan). Perkataan yang ditulis adalah
"boleh bayar" bukan "wajib bayar". Sekarang ini jika kita tidak mahu
bayar, kita hadir ke mahkamah. Dalam isu saman AES ini, kita bertegas
saman bukanlah yang patut dibayar. Kalau kompaun diturunkan daripada RM
300 ke RM 150, ke RM 1 sekalipun, tidak wajib dibayar kompaun itu. Jika
orang tidak bayar, apa kerajaan boleh buat? Konsep 'the more you delay, the more you pay' digunakan seperti konsep saman ekor.
Boleh bagi contoh?
Contohnya saman dikeluarkan hari ini dan sehingga hari ke 14 kompaun RM
150. Hari ke 15 hingga ke 20 RM 200. Dan hari ke 20 hingga hari ke 30
RM 300, iaitu maksima kompaun. Jadi, berapa yang di offer, isunya kita
boleh memilih sama ada hendak bayar atau tidak bayar. Sekarang ini,
apabila peguam negara keluarkan arahan sejak 18 Disember 2012, Peguam
Negara keluarkan arahan semua saman AES tidak akan didaftarkan di
mahkamah. Jadi, apa value saman ini? Kenapa kita hendak bayar kompaun?
Sekarang ini kita hendak pergi mahkamah, tapi peguam negara kata AES
tidak perlu pergi mahkamah. Sebab itu saya cabar, Tan Sri Ghani Patail,
Dato' Seri Zahid Hamid, Ketua Pengarah JPJ atau sesiapa sahaja terlibat
dalam AES ini atau dalam undang-undang, buktikan kepada saya kalau ada
satu ayat dalam saman itu mengatakan "wajib" bayar saman, saya
bersedia bayar semua 600,00 ribu lebih saman AES setakat 6 Jun 2011.
Tapi jika tidak ada tolong batalkan semua saman tersebut serta
pulangkan semua kompaun. Sampai hari ini cabaran itu tidak disahut
langsung. Kita bukan pertikai validity saman, ia dikeluarkan
ikut kaedah. Tapi adakah saman itu bernilai apabila peguam negara
umumkan saman itu tidak akan didaftarkan di mahkamah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan