Selasa, 1 Oktober 2013

11 RUU dalam masa 3 hari tidak munasabah

Muhammad Faizal,


KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat kecoh apabila Pakatan Rakyat mempersoalkan kewajaran 11 Rang Undang-undang (RUU) yang akan dibahaskan dalam masa tiga hari.

Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang bangkit mempersoalkan tindakan tersebut di bawah peraturan mesyuarat 22(1) yang melihat tempoh tersebut adalah tidak munasabah untuk dibahaskan RUU.

Katanya, tempoh masa perbahasan adalah amat penting untuk memastikan RUU yang dibentangkan lebih berkesan dalam pelaksanaannya.

"Kita melihat tempoh tiga hari untuk membahaskan 11 RUU adalah satu yang tidak munasabah.

"RUU adalah perkara yang amat penting, tempoh masa untuk berbahas perlu diambil kira bagi memastikan setiap kesimpulan diambil lebih berkesan," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen.

Beliau yang kesal dengan kerajaan yang enggan memberi ruang lebih panjang untuk berbahas RUU yang penting terutama melibatkan soal jenayah negara.

"RUU yang cukup penting tetapi kerajaan memandang ringan, hendak diluluskan dalam masa yang singkat.

"Sepatutnya peruntukan masa yang lebih panjang diberikan bagi memastikan apa yang kita bahaskan itu mendapat satu kesimpulan yang terbaik," sambung beliau.

Sementara itu, Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee menolak perkara yang dibangkitkan Ahli Parlimen Gombak dengan menyatakan kerajaan tidak berhasrat untuk menggugurkan mana-mana RUU serta menetapkan tempoh masa setiap perbahasan.

Tiada ulasan: