Tiga wartawan Malaysiakini antara 227 pengamal media yang menerima Pingat Kedaulatan Negara ekoran liputan dalam insiden serangan tentera "Kesultanan Sulu" di Lahad Datu, Sabah baru-baru ini.

Tiga wartawan tersebut - Nigel Aw, Lee Long Hui and Mohamad Azfar Afandi Zulkfley - menerima pingat itu daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Sri Perdana, Putrajaya petang ini.

Aw, 24 berkata, beliau gembira kerajaan menghargai usaha wartawan yang membuat liputan insiden itu, yang juga menjadi pengalaman tidak dapat dilupakannya.

"Ia tugasan mencabar dan kami bekerja keras untuk memberikan laporan kepada pembaca apa yang berlaku di sana," katanya.

Lee, 27, juga turut menghargai pemberian itu walaupun menurutnya masih terdapat beberapa perkara yang masih belum berjawab.

"Jadi kerajaan perlu mendedahkan hasil siasatan berhubung berkata itu," tambahnya.

Mohamad Azfar, 23, berkata, beliau berbangga diberikan peluang membuat liputan di kawasan berbahaya itu.

"Saya juga berbangga menerima pingat ini daripada perdana menteri... Saya tidak pernah fikir kerajaan akan menghargai usaha kami," katanya.

Dalam ucapannya, Najib berkata, sebelum ini, Pingat Kedaulatan Negara dianugerahkan pada pegawai keselamatan di perbatasan.

Bagaimanapun, katanya, kali ini ia diberikan kepada wartawan ekoran kumpulan itu juga terdedah kepada bahaya ketika menjalankan tugas.