Isnin, 19 Ogos 2013

Himpunan Bersih 4.0 pasti, jika SPR tidak bertindak balas

BULETIN ONLINE

Pengerusi Bersih Datuk S. Ambiga telah mengumumkan bahawa Bersih 4.0 pasti akan berlaku melainkan jika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletakkan jawatan.

Beliau berkata demonstrasi pasti akan diadakan jika SPR meneruskan rancangan persempadanan kawasan parlimen dan negeri sebelum daftar pemilih dibersihkan.

bersih-4-0-akan-datang

Menangani orang ramai di sebuah Parti Sosialis Malaysia (PSM) dana makan malam di dewan sekolah di Jalan Hang Jebat di KL, Ambiga berkata bahawa dia menjamin demonstrasi akan diadakan jika hasil SPR dengan persempadanan dirancang sempadan kawasan parlimen dan negeri sebelum daftar pemilih dibersihkan.

“Ini bukan satu ancaman tetapi janji. Kita terpaksa selesaikan ia di luar sana (demonstrasi) dan menjadikan mereka sedar (apa) yang kita maksudkan adalah suatu yang sungguh-sungguh,

“Kita boleh melihat bukti dalam RCI (Suruhanjaya Diraja Siasatan) di Sabah bahawa daftar pemilih di Sabah dan di seluruh Malaysia memerlukan pembersihan. Jika persempadanan yang dilakukan sekarang, kita akan terperangkap untuk tempoh lapan tahun akan datang dan perkara-perkara yang akan tidak berubah,” tegasnya ketika berucap dalam satu majlis kutipan dana Parti Sosialis Malaysia (PSM) di Jalan Hang Jebat Kuala Lumpur.

Apabila ditanya bilakah Bersih 4.0 yang dijangka akan diadakan, Ambiga berkata, ia bergantung kepada sambutan SPR.

“Saya ingin melihat beberapa maklum balas daripada mereka. Saya mahu melihat tindak balas bahawa mereka akan membersihkan daftar pemilih sebelum meneruskan perjalanan,” katanya.

Tiada ulasan: