Isnin, 19 Ogos 2013

Bekas DO Sandakan: BTN daftar imigran sebagai pengundi

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR: Saksi Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) kad pengenalan Sabah, Hassnar Ibrahim berkata, Biro Tata Negara (BTN) bertanggungjawab mendaftar warga asing sebagai pengundi selepas diberikan kad pengenalan biru.

Hassnar (gambar) berkata demikian 16 Ogos lalu ketika ditanya secara terperinci dalang sebenar dalam pendengaran suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang di Sabah.


hassnar
Beliau juga saksi utama dalam petisyen pilihan raya kecil (PRK) Likas pada 1999 melibatkan imigran yang didaftar secara meragukan sebagai pemilih untuk memenangkan BN.

Katanya, projek IC Sabah terbahagi kepada dua fasa – sebelum dan selepas 1985 ekoran kekalahan parti BERJAYA pimpinan Ketua Menteri ketika itu, Datuk Harris Salleh dalam pilihan raya negeri.

Bekas pegawai daerah Sandakan itu antara pemimpin kontroversi di Sabah ekoran pelbagai kenyataan dan pendedahannya yang menjejaskan kekuatan politik Umno di negeri itu.

Hassnar pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 60 hari pada 1988 dan diletak di bawah kediaman terhad sehingga 1990.

Tiada ulasan: