Jumaat, 16 Ogos 2013

100 Hari: 3 Perkara Gagal – MP Bukit Katil


Blog shamsuliskandar.wordpress.com

MELAKA – Tempoh seratus hari selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Kerajaan Barisan Nasional (BN) secara keseluruhannya dianggap gagal terutama dalam menangani isu berkaitan kepentingan rakyat.

Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohamad Akin berkata, antara perkara utama adalah soal perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP).

“Kerajaan dilihat seolah-olah bersetuju dan dibimbangi boleh mendatangkan kesan berkaitan kenaikan harga produk tertentu misalnya produk perubatan yang dilihat sebagai mendominasi dan penjajahan baru.

“Saya lihat ini tindakan terburu-buru BN sekaligus memperlihatkan dasar rakyat didahulukan itu tidak lagi menjadi suatu landasan,” katanya.

Perkara kedua menurut Shamsul adalah kegagalan kerajaan menangani isu harga barang apatah lagi selepas PRU13 masyarakat berdepan perayaan Aidilfitri dan beberapa perayaan lain.

“Masalah harga barang harian masih tidak mampu ditangani dengan baik. Misalnya harga ayam sendiri pun tidak ditangani dengan cermat dan teliti,” katanya.

Perkara ketiga katanya, kegagalan kerajaan menangani masalah jenayah yang mengakibatkan rakyat berhadapan dengan ketakutan.

“Kerajaan masih lagi menggunakan alasan seperti ketiadaan tahanan tanpa bicara menjadi sebab peningkatan kadar itu.

“Seolah-olah kerajaan BN yang tentunya meletakkan pasukan polis di bawah pengaruh mereka tidak mampu untuk menangani masalah jenayah ini sehingga terpaksa menggunakan alasan tiada undang-undang tahanan tanpa bicara maka jenayah tidak mampu diatasi.

“Ia tidak menunjukkan kerajaan bersedia dengan masa depan lebih baik, merencana pasukan polis supaya lebih berwibawa, supaya kepakaran dalam siasatan dan menangani jenayah dipertingkatkan. Tidak nampak keseriusan ke arah itu,” katanya.

Shamsul berkata, bagi pihak Pakatan Rakyat (PR), dilihat terdapat keterbukaan dalam merencana agenda bertindak yang lebih progresif sepanjang tempoh 100 hari selepas PRU13.

“Kita sentiasa konsisten dalam memperkukuhkan agenda reformasi dalam sistem pilihan raya.

“Dalam tempoh setahun ini saja kita fokus dan berhadapan dengan pelbagai petisyen, pilihan raya” katanya.

Tambahnya, ada juga keterbukaan dari segi kepimpinan seperti yang berlaku di Kelantan apabila Datuk Nik Abdul Aziz Nikmat melepaskan jawatan dan memberikan kepada kepimpinan baru.

“Kita lebih berani mengemukakan teguran kepada peringkat kepimpinan biarpun terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri.

“Semua ini tidak berlaku di dalam BN,” katanya.

Tiada ulasan: