Tony Pua
Tony Pua
 
KUALA LUMPUR - Keputusan siasatan awam berhubung kontroversi pemilihan Jawatankuasa Eksekutif (CEC) DAP Disember lalu akan diketahui pada penghujung bulan ini.

Setiausaha Publisitinya, Tony Pua bagaimanapun berkata, sehingga kini, pihaknya belum menerima sebarang perkembangan terbaru mengenai siasatan yang dilakukan Pendaftar Pertubuhan (ROS) itu.

"Dalam satu perjumpaan tidak rasmi di Parlimen dengan Kementerian Dalam Negeri mengatakan siasatan akan disiapkan bulan ini.

"Kita tunggulah jawapan daripada pihak ROS," katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui di Ibu Pejabat DAP, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas status siasatan ROS terhadap pemilihan CEC parti itu pada Disember lalu yang dikatakan tidak sah selepas menerima surat dari ROS dua hari sebelum penamaan calon PRU13.

Agensi itu juga tidak mengiktiraf CEC yang dipilih.

Ketika ditanya jika siasatan tersebut tidak berpihak kepada DAP, beliau menegaskan tindakan susulan akan diambil termasuk mengemukakan rayuan terhadap ROS.

"Kita kena tengok dulu asas keputusan yang diambil oleh pihak ROS.

"Kalau ROS mengambil pandangan yang berlainan, selepas itu baru kita ambil tindakan susulan yang diperlukan," katanya.

Katanya lagi, kali terakhir DAP menyerahkan dokumen dan memberikan keterangan kepada ROS berhubung pemilihan CEC itu pada pertengah bulan lalu.