Jumaat, 26 Julai 2013

'Kuasa mutlak AG tak konsisten dengan norma'

 


 
Kekurangan kuasa mahkamah mengawasi keputusan Peguam Negara (AG) sama ada mahu mendakwa sesuatu kes atau tidak, adalah tidak konsisten dengan "standard undang-undang moden" di rantau ini, demikian hasil penemuan misi NGO Forum-Asia.

NONEMenurut anggota misi tersebut, Kishali Pinto-Jayawardena (kanan),
tidak seperti di Malaysia, mahkamah lain di Asia mempunyai kuasa untuk menyemak keputusan pendakwaan oleh peguam negara.

"The Peguam Negara (di Malaysia) kekal di luar semua penelitian, dan tidak boleh disemak oleh mahkamah. Ini adalah satu masalah.

"Konsep terbatas ini tidak boleh diterima dalam standard undang-undang moden," kata peguam kanan Lanka Sri itu.

Beliau menegaskan demikian semasa membentangkan penemuan awal misi mencari fakta oleh Forum Asia atau nama penuhnya 'Forum Asia untuk Pembangunan Hak Asasi Manusia' bagi menilai kebebasan bersuara dan kebebasan berhimpun secara aman selepas pilihan raya umum.

Beliau berkata misi itu, yang dijalankan dari 22 hingga 25 Julai, mendapati ada beberapa contoh yang dilihat seperti "pendakwaan terpilih".

"Mengapa A didakwa menghasut kerana (menggalakkan) satu himpunan aman manakala B yang terlibat dalam perkara... yang jelas membangkitkan kebencian pada agama pula, tidak didakwa?

"Kuasa siapakah (untuk mendakwa)? Ia bukan polis, tetapi AG, dan peranannya perlu dikaji semula," katanya.

Seksyen 3 Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa kuasa peguam negara dilaksanakan "menurut budi bicaranya".

Tiada ulasan: