Rabu, 24 Julai 2013

Exco: Saksi tak buktikan dakwaan 'doktor rasis'

 
MALAYSIA KINI


 
Exco kesihatan Pulau Pinang Dr Afif Bahardin berkata ADUN Pinang Tunggal Roslan Saidin tetap perlu memohon maaf kepada doktor di dua hospital di negeri itu yang didakwa bersikap rasis.
 
Katanya, Roslan perlu meminta maaf kerana saksi yang ditampilkan mengenai sikap doktor di Hospital Seberang Jaya dan Hospital Kepala Batas tidak membuktikan dakwaan terbabit.

Afif berkata, dakwaan pesakit yang muncul pada sidang media semalam lebih menjurus kepada "masalah profesionalisme dan komunikasi" di antara pesakit dan doktor.

NONE"Tidak ada bukti jelas untuk membuktikan berlakunya kejadian doktor enggan merawat kerana perbezaan ras dan juga kerana kesan daripada keputusan PRU 13 lalu.

"Tidak ada satu pun kenyataan saksi menyebut bahawa para doktor berkenaan tidak mahu merawat pesakit atas dasar mereka itu berbangsa Melayu," kata exco pertanian dan industri asas tani, pembangunan desa, dan kesihatan itu dalam kenyataannya.

"Beliau harus tahu untuk membezakan di antara doktor yang tidak sopan atau tidak cekap dengan doktor yang rasis," katanya.

Beliau turut kesal apabila Roslan hanya tampil sekarang bersama mereka yang didakwa sebagai saksi - satu tindakan yang dianggap bukan sahaja "menghalang kebenaran daripada diketahui tetapi juga menutup peluang untuk siasatan terperinci".

"Kegagalan beliau untuk tampil lebih awal dengan bukti-bukti terhadap tuduhan beliau, secara tidak langsung menimbulkan keraguan tentang tujuan sebenar beliau," kata Afif.

Roslan, dalam sidang dewan Pulau Pinang 3 Julai lalu, mendakwa ada doktor enggan merawat pesakit kerana pesakit itu berbangsa Melayu.

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr Himi Yahya dalam satu laporan Bernama pada 19 Julai lalu berkata ia mungkin disebabkan oleh “salah faham”.

Tiada ulasan: