Anwar Ibrahim
Anwar Ibrahim
 
KUALA LUMPUR - Bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla dikatakan telah membuat penafian berhubung dakwaan kononnya PR menerima dana asing untuk membiayai demonstrasi jalanan dan pelbagai siri ceramah membantah keputusan PRU13 lalu.

Malah rakan baik kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu juga mendakwa kenyataan beliau itu telah diputarbelitkan media milik Umno-BN yang mahu menjejaskan hubungan baik mereka sekali gus merosakkan imej pembangkang di mata rakyat sejak dua minggu lalu.

Anwar hari ini tampil membacakan nota yang dihantar Jusuf Kalla kepadanya.

"Tulisan itu tidak benar, saya akan bantah, setakat kelmarin dan hari ini, belum keluar lagi pembetulan.

"Saya sudah hantar empat surat bantahan kepada CEO Berita Harian, Ketua Pengarang BH, Eksekutif BH, dan Ketua Pengarah Kumpulan BH NST, saya akan susul lagi," katanya yang dipetik dari satu nota berkenaan.

Anwar dalam pada itur turut menyifatkan rencana tulisan media milik Umno-BN, yang mendakwa PR menerima dana asing bagi menganjurkan beberapa siri himpunan di negara ini sebagai satu serangan keras yang tidak masuk akal.

"Dari awal saya tidak yakin beliau (Jusuf) akan mengeluarkan kenyataan sekeras itu, apatah lagi yang mula menyiarkan artikel itu adalah Azahari dari MyNewsHub, blog yang ditaja oleh Umno.

"Jusuf Kalla berulang kali meminta saya jangan buat ulasan sehingga beliau mengarahkan media Berita Harian supaya membetulkan," dakwanya.

Sebelum itu, Jusuf dalam notanya kepada Anwar memberitahu seorang wartawan Malaysia dari MyNewsHub mahu menemu bual beliau.

Namun rencana itu kemudiannya dipetik oleh Berita Harian.

"Beliau kata teman-teman di Jakarta tidak senang (dengan perkara itu), dia kata ini bukan pak Jusuf dan bukan cara dia buat begitu.

"Sebab itu, saya kata kepada Jusuf, saya enggan ditemu bual oleh media Malaysia kerana rekod fitnah itu begitu kuat walaupun saya harus akui tidak semua media Malaysia begitu, hanya media Umno-BN yang memutarbelitkan kenyataan," tegas Anwar.

Sehubungan itu, Anwar sudah berbincang dengan barisan peguamnya yang menasihatkan beliau supaya mengeluarkan surat kepada semua media yang menyiarkan laporan itu supaya membetulkan semula seperti yang dikehendaki Jusuf.

"Saya memberi ingatan mana-mana ahli Parlimen yang ulang, akan kita rujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan.

"Kalau diulang di luar Dewan, saya terpaksa ambil tindakan mahkamah, kerana tuduhannya biaya dari Amerika, China, Korea, Siam, hebat saya, semua negara mendokong," katanya.