Abdul Khalid Ibrahim
Abdul Khalid Ibrahim
 
SHAH ALAM - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kerajaan negeri akan menubuhkan sebuah suruhanjaya bagi menyiasat dakwaan penipuan dan pelanggaran peraturan pilihan raya yang berlaku di negeri ini pada PRU13.

Penubuhan itu katanya selaras dengan kuasa yang diberikan kepada kerajaan di bawah Seksyen 2(3)(d) Akta Suruhanjaya Siasatan 1950.

"Kerajaan negeri akan mengumumkan ahli panel yang dilantik serta syarat dan peraturan suruhanjaya ini tidak lama lagi," katanya dalam satu kenyataan.

Jelas beliau, perihal penyelewengan dalam pilihan raya adalah sesuatu yang melibatkan kepentingan awam dan perkara ini termaktub di bawah akta berkenaan.

Malahan, ia adalah suatu kesalahan serius yang perlu diambil perhatian.

"... boleh merosakkan sistem demokrasi negara ini dan amat penting untuk kerajaan negeri menyiasat dakwaan itu bermula dari akar umbi.

"Satu sektretariat diketuai oleh YB Nik Nazmi Nik Ahmad - yang akan mengangkat sumpah sebagai Timbalan Speaker Dewan Negeri Selangor esok- akan bertindak sebagai penyelaras bagi memastikan suruhanjaya ini bergerak lancar," tambahnya lagi.