Khamis, 6 Jun 2013

Mengapa siasatan kematian 14 gajah pigmi tidak diumumkan?

 
Mereka yang bertanggungjawab itu mestilah didakwa dengan segera, kata Sahabat Alam Malaysia (SAM).



PETALING JAYA: Sebuah badan bukan kerajaan yang memperjuangkan isu-isu alam sekitar – Sahabat Alam Malaysia – menggesa Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan Jabatan Hidupan Liar Sabah mengumumkan hasil siasatan kematian 14 ekor gajah pigmi kira-kira enam bulan lalu.

Presiden SAM, S M Mohamed Idris berkata, kementerian dan jabatan tidak boleh menutup mata dan memekakkan telinga terhadap sebarang pelanggaran undang-undang sama ada oleh syarikat pembalakan, petani atau industri kelapa sawit.

“(Mereka) perlu memastikan bahawa mereka yang  bertanggungjawab itu mestilah didakwa dengan segera,” kata beliau dalam sepucuk surat kepada FMT hari ini.

Beberapa bulan telah berlalu dan SAM masih tertanya-tanya siapa atau apakah yang bertanggungjawab terhadap kematian 14 ekor gajah pigmi itu.

Kata S M Mohamed, amat sukar untuk  memahami kenapa ia mengambil masa yang begitu lama untuk analisis itu didedahkan.

Menuurtnya, analisis dari negara maju seperti Australia seharusnya mampu untuk mengeluarkan hasil tanpa kelewatan yang berpanjangan

“Hanya selepas beberapa surat kepada pengarang dari pembaca, baharulah pendedahan dibuat oleh Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah bahawa analisis histopatologi mengesan kehadiran keracunan kaustik,” kata beliau lagi.

`Apa yang boleh didakwa’

Menurut S M Mohamed, walaupun polis Sabah telah mengambil inisiatif untuk menyiasat, adalah lebih baik jika mereka boleh memuktamadkannya.

“Mereka perlu mendedahkan apakah kes yang boleh didakwa dan apa yang tidak boleh didakwa.

“Pihak polis masih belum mengumumkan sebarang kes yang akan didakwa atau sebarang kesimpulan ke atas kertas siasatan mereka.

“Tidak terdapat bukti muktamad dari polis Sabah selain daripada petunjuk kepada kematian gajah itu,” tambahnya lagi.

Kekurangan usaha penyiasatan untuk mengenal pasti mereka yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan gajah-gajah itu satu petanda yang tidak baik bagi Jabatan Hidupan Liar.

Ia juga hanya menunjukkan kelemahan urus tadbir dan sikap ini tidak meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan undang-undang.

Kerajaan mestilah telus


Menurut S M Mohamed, jika Jabatan Hidupan Liar Sabah prihatin dan benar-benar serius mengenai pemuliharaan dan perlindungan spesies hidupan liar mereka perlu bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada orang ramai hasil penyiasatan dan langkah pencegahan yang diambil untuk mencegah berlakunya kematian misteri pada masa akan datang.

Kerajaan mestilah bersikap telus dan tidak mengambil mudah akan sikap kepintaran dan ingin tahu orang ramai.

Jika alasan kukuh tidak diberikan, akan tiba masanya sebelum orang ramai menyedari bahawa mereka tidak dipedulikan.

Lebih penting orang ramai mestilah diyakinkan bahawa kertas penyiasatan itu perlu diumumkan kepada orang ramai, kata S M Mohamed lagi.

SAM berharap perkara ini tidak akan berhenti begitu sahaja, kata S M Mohamed lagi.

Tiada ulasan: