Ahad, 16 Jun 2013

Lebih 1,000 Umat Islam Malaysia Bantah Kekejaman Rejim Bashar Assad


demo syria 14 jun 03
demo syria 14 jun 04

KUALA LUMPUR : Lebih 1,000 umat Islam berarak dan berhimpun di hadapan bangunan Kedutaan Syria di Kuala Lumpur bagi membantah kekejaman rejim Presiden Bashar Assad terhadap rakyat negara itu.

Bantahan ini diadakan bagi menyahut seruan Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Prof Dr Yusuf Al-Qardawi yang menyeru seluruh umat Islam di dunia menjadikan hari ini sebagai ‘Hari Untuk Syria’.

Mengetuai bantahan itu adalah Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan, Timbalannya, Nik Abduh Nik Aziz dan Ketua Penerangan Pemuda PAS, Riduan Mohd Nor.

Turut hadir ahli NGO Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) serta Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (Gamis).

Rombongan memorandum itu dimulai sejurus selesai solat Jumaat di Masjid Tabung Haji dan berarak lebih dua kilometer ke bangunan kedutaan Syria.

Konflik di Syria yang telah berlangsung selama dua tahun telah mengakibatkan kehilangan 94,000 nyawa.
Himpunan tersebut turut mendapat kerjasama polis yang mengawal keadaan.

demo syria 14 jun 02

Tiga orang wakil iaitu Salahudin, Nasrudin, Nik Abduh cuba masuk untuk menyerahkan memorandum tersebut kepada wakil kedutaan Syria.

Bagaimanapun, wakil kedutaan berkenaan enggan menerima memorandum itu.

Antara isi kandungan memorandum itu mendesak agar Bashar kembali ke meja rundingan bagi menyelesaikan kemelut di negara bergolak itu.

Dalam pada itu, Nasrudin yang juga MP Temerloh itu mengutuk keganasan dan tragedi pembunuhan masyarakat Islam di negara itu.

“Bashar Assad telah menunjukkan kesombongannya kerana tidak menerima memorandum yang kita hantar ini.

“Kita mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan kejam terhadap masyarakat Islam di Syria,” katanya.
Selain itu, satu memorandum juga turut dihantar ke Kedutaan Turki hari ini bagi menuntut penjelasan terhadap demonstrasi jalanan yang berlaku di negara itu.

Memorandum berkenaan diterima wakil kedutaan Turki dan menjelaskan bahawa Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan kini sedang melakukan perbincangan bersama kumpulan demonstrasi bagi menyelesaikan kemelut yang melanda.

Tiada ulasan: