Rabu, 8 Ogos 2012

Air S'gor: Umno buat silap besar, kata Rani

Muhammad Faizal,

SHAH ALAM: PAS menyifatkan tindakan Umno Barisan Nasional (BN) yang cuba mensabotaj Selangor dengan menimbulkan isu krisis air di negeri itu sebagai kesilapan besar.

Bercakap kepada Harakahdaily, Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abd Rani Osman berkata, kini rakyat Selangor boleh menilai sikap kerajaan Pusat dan BN negeri dalam isu itu.

"Rakyat lebih cerdik dan sedar dengan apa yang telah ditimbulkan oleh Umno-BN dalam soal krisis air, walaupun terdapat sabotaj telah dilakukan oleh pihak Syabas Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd (Syabas).

"Ini merupakan satu kesilapan besar mereka kerana segala apa yang dilakukan itu akan memberi impak kepada politik mereka," katanya.

Beliau turut berpendapat, dengan isu air yang dimainkan oleh Umno-BN, belum pasti parti itu dapat merampas kembali Selangor dari Pakatan Rakyat.

"Umno-BN ingat dengan memperbesarkan isu air ini mereka dapat mengambil balik Selangor, itu tidak akan berlaku kerana rakyat negeri ini mengetahui keadaan yang sebenarnya.

"Malah rakyat juga tahu Umno-BN berada dalam keadaan yang terdesak sebab itulah mereka terpaksa mereka cipta isu air walaupun pada hakikatnya ia sebaliknya," sambungnya lagi.

Tambahnya lagi, tinjauan rambang yang dilakukan menunjukkan rakyat negeri ini tidak termakan momokan Umno BN malah akan terus bersama mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

"Rakyat akan terus mempertahankan kerajaan Pakatan yang terus menjaga kebajikan terutama dalam soal pemberian air percuma bukannya kerajaan yang menyusahkan rakyat demi kepentingan agenda politik mereka," tambah beliau lagi.

Dalam isu air Selangor, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim secara terbuka telah menyatakan kesediaan untuk berdebat dengan kerajaan pusat.

Namun sehingga sekarang tidak ada sebarang jawapan diperolehi dari kerajaan pusat mahupun pemimpin Umno-BN untuk berdebat isu tersebut.

Menurutnya lagi, Akhbar Sinar Harian sanggup menganjurkan prgram debat tersebut jika pihaknya mendapat jawapan kesanggupan dari pihak kerajaan untuk berdebat dengan Khalid dalam isu krisis air di Selangor.

Tiada ulasan: