Rabu, 17 Ogos 2011

Kedua-dua Najib - John Malott

John Malott


Ianya bulan Oktober 1962, dan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet bertentangan mata. Orang-orang Rusia baru sahaja meletakkan peluru berpandu di Cuba, hanya 90 batu dari Amerika Syarikat. Jika mereka tidak mengeluarkan peluru berpandu itu, kemungkinan perang nuklear antara dua kuasa besar dunia akan berlaku.

Di tengah-tengah krisis itu, Presiden John F Kennedy menerima dua mesej dari Premier Soviet, Nikita Khrushchev.Satu adalah positif dan berunsur damai. Satu lagi adalah kasar dan berunsur seteru.

Apa yang perlu dilakukan? Penasihat Kennedy memikirkan bahawa mungkin ada satu rampasan kuasa di Moscow, dan sayap kanan kini memberitahu Khrushchev apa yang perlu dilakukan. Itulah sebabnya mereka menerima mesej kedua yang negatif.

Saudara lelaki Presiden Kennedy, Bobby, memberikan nasihat yang sangat menarik.

Balas mesej yang awak suka.

Paksanya berpegang pada janji

Dan begitu juga di Malaysia hari ini. Perdana Menteri Najib tiba-tiba mengumumkan bahawa beliau sudah bersedia untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa parlimen untuk mengkaji reformasi pilihan raya dan memastikan pilihan raya Malaysia yang akan datang adalah bebas dan adil. Dia berkata bahawa dia tidak mahu untuk memerintah Malaysia jika terdapat keraguan mengenai keadilan pilihan raya Malaysia.

Najib "satu lagi" mengatakan bahawa pilihanraya di Malaysia telah sentiasa bebas dan adil, dan bahawa UMNO tidak pernah menipu. Apabila Bersih 2.0 berani untuk memanggil untuk reformasi pilihan raya, beliau memanggil untuk tindakan keras polis terhadap rakyat sendiri yang jauh lebih ganas daripada apa yang pihak polis Britain telah gunakan terhadap samseng rompakan yang menyerang London hari ini.

"Satu lagi " Najib - Najib "jahat" - bahkan telah berani untuk membandingkan perhimpunan aman Bersih untuk reformasi pilihan raya kepada perusuh perusuh London.

Jadi tentang Najib yang manakah kita sedang bercakap? 'liberal "Najib baru, Najib" baik "atau" kata Najib yang jahat, "yang takut hentakan sayap kanannya seperti Ibrahim Ali?

Mari kita ambil nasihat Bobby Kennedy.

Mari kita pilih Najib mana yang kita suka, kemudian kita mintanya berpegang kepada janjinya.

Kemudian mari kita tegaskan supaya beliau susuli dengan janjinya untuk jawatankuasa parlimen yang tidak berat sebelah.

Marilah kita menegaskan bahawa kredibiliti reformasi pilihan raya Malaysia akan dipertingkatkan jika dia menjemput Bersih 2.0 dan NGO lain untuk mengambil bahagian dalam proses.

Mari kita berkeras bahawa dia menjemput pemerhati antarabangsa untuk Pilihan Raya Agung Malaysia yang akan datang.

Mari kita berkeras bahawa dia "berbuat apa yang dikatanya."

Dan jika tidak ...

Anda tahu jawapannya ...

Kita akan melihat warna sebenarnya. Kita akan tahu Najib mana yang kita berhadapan dengan. - Malaysia Chronicle

- John Malott adalah bekas duta AS ke Malaysia dan kini presiden Persatuan Jepun-Amerika Washington DC

Tiada ulasan: