Selasa, 26 Julai 2011

Portal berita tak termasuk dalam majlis media k'jaan

Aidilla Razak


Portal berita tidak akan dimasukkan dalam majlis perundingan media, yang dicadang dipengerusikan bersama oleh Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi, Datuk Seri Rais Yatim dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Ini menurut cadangan yang dihantar kepada ahli-ahli terpilih berserta jemputan untuk menghadiri mesyuarat pertama mengenai perkara itu, yang dijadualkan di ibunegara pada jam 4.30 petang ini.

Portal berita seperti Malaysiakini, Malaysian Insider, Free Malaysia Today dan Merdeka Review, tidak termasuk, tetapi sebaliknya cadangan itu memasukkan persatuan penulis blog - Blog House - sebagai wakil "media baru".

NONEAntara ahli jawatankuasa Blog House ialah wartawan veteran Datuk Ahiruddin Atan dan bekas perdana menteri yang kini penulis blog, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penaungnya.

Anggota kanan kerajaan yang dicadang menganggotai majlis tersebut termasuk ketua setiausaha Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi, Datuk Kamaruddin Siaraf dan ketua setiausaha KDN, Datuk Mahmood Adam sebagai timbalan pengerusi bersama.

Turut disenaraikan ialah penasihat perdana menteri, setiausaha akhbar, setiausaha Majlis Keselamatan Negara, dan 20 pegawai kanan dari dua kementerian berkenaan, termasuk dari Jabatan Halehwal Khas (JASA).

Tiada ulasan: