Rabu, 27 Julai 2011

Dari kaca mata PSM: Sugu rakan seperjuangan yang berani

PSM


Sugumaran atau lebih dikenali sebagai "Sugu" adalah anak kepada Munisamy a/l Maniam dan Sinnamah a/p Sinniah. Beliau telah dilahirkan pada 28 April 1961. Beliau adalah anak kedua daripada tujuh orang adik-beradik. Ibu bapa beliau adalah pekerja ladang. Tahap pendidikan beliau adalah sehingga Tingkatan 3. Walaupun berbekalkan tahap pendidikan yang boleh dikatakan rendah, namun beliau mempunyai tahap pengalaman yang luas. Beliau bekerja sebagai juruteknik dan juga menolong ibu bapa untuk menoreh getah.

Jika kita melihat sejarah perjuangan Komrad Sugu (gambar kanan), pada tahun 1986 iaitu ketika beliau berusia 25 tahun, beliau telah mula menyertai "Kalvikuzhu" dan telah mengorganisasi pusat tuisyen di lima buah ladang di Sungai Siput.

Ketika beliau berusia 30 tahun iaitu pada tahun 1991, beliau telah menamatkan zaman bujangnya dan beliau telah dikurniakan dua anak perempuan dan seorang anak lelaki. Pada tahun yang sama, beliau telah menjadi ahli "Alaigal". Tujuan asas beliau menyertai Alaigal adalah untuk menperjuangkan hak pekerja ladang yang ditindas. Beliau juga telah berjuang untuk kesaksamaan para petani, peneroka Bandar dan secara umumnya masyarakat yang ditindas.

Beliau telah beberapa kali ditahan oleh pihak polis kerana penglibatan beliau dalam perjuangan yang suci ini. Walaupun begitu, semangat beliau masih segar dan beliau tidak akan berganjak sehingga hak yang dituntut tidak diperoleh.

Ketika beliau berusia 37 tahun iaitu pada 1998, beliau telah menjadi ahli Parti Sosialis Malaysia cawangan Sungai Siput. Ketika beliau berusia 47 tahun iaitu pada 2008, beliau telah dilantik menjadi Pengerusi Parti Sosialis Malaysia cawangan Sungai Siput. Jawatan ini memang sesuai untuk beliau kerana penglibatannya dalam menyelesaikan isu-isu masyarakat yang tertindas. Pada 4 Jun 2011, Kongres PSM telah diadakan di mana beliau telah dipilih menjadi Ahli Pusat PSM.

Beliau memang terkenal di kalangan ahli PSM dan masyarakat untuk kerana bakat menyanyi yang beliau ada. Boleh dikatakan dalam setiap program PSM, beliau akan menyanyikan lagu-lagu perjuangan yang memang diminati oleh orang ramai.

Walaupun beliau begitu giat dalam perjuangan, namun beliau tetap memainkan peranan yang sangat penting dalam keluarganya. Beliau begitu berdedikasi dan memberi kepentingan dalam memberikan pendidikan, kemudahan, dan juga kewangan kepada anak-anaknya.

Secara totalnya, Komrad Sugu merupakan salah satu tunjang dalam perkembangan Parti Sosialis Malaysia. Beliau mempunyai semangat yang begitu tinggi dan berani berdepan dengan polis untuk memperjuangkan hak pekerja dan masyarakat.

Kini, beliau telah ditahan di bawah Akta zalim EO=ISA. Sudah hampir sebulan beliau ditahan. Sebab yang diberikan adalah sebab yang bodah. Keluarga mereka sedang menanti kepulangannya. Namun, semangat kita tidak akan luntuh. Kita akan berjuang berhabis-habisan.

Salam Perjuangan!
*Ravindran & S. Munusamy. Tulisan ini dipetik dari laman PSM.


Apabila Sugu ditangkap pada 2 Julai, beliau bercakap kepada saya melalui telefon. Beliau berkata, "Saya OK, sila pastikan siapa-siapa yang boleh bawa ibu saya ke hospital." Mindanya masih sarat dengan kesihatan ibunya yang semakin kritikal sejak bulan lalu.

Kemudian saya berjumpa dengan Sugu apabila beliau datang untuk kes Protes kenaikan minyak di mahkamah, di mana kami ditangkap bersama ketika itu. Beliau dibawa masuk dengan tangannya digari. Beliau dan Saras menerima tepukan yang gemuruh apabila melangkah ke dalam mahkamah. Sugu masih memakai baju T-shirtnya "Udahlah", memanjat ke atas kerusi dan menjerit "Hidup Rakyat!", "Udahlah Bersaralah BN". Saya rasa tindakan itu adalah berani untuk seseorang yang ditahan tanpa perbicaraan.

Saya mengenali Sugu untuk beberapa tahun, dan beliau sememangnya rakan seperjuangan yang rajin. Sentiasa taat kepada perjuangan dan matlamat. Sentiasa yakin dengan kuasa rakyat. Beberapa tahun kebelakangan ini, beliau lebih berusaha untuk membaca dan menulis. Semangat ini harus dipuji memandangkan beliau hanya mengkaji sehingga tingkatan tiga, tetapi ini tidak menghalang tekadnya. Di mahkamah beliau memberitahu saya, bahawa polis menyoalnya, apa itu sosialisme? Beliau menjawab membuat kerja umbi dan membantu mereka yang miskin.

Satu lagi, anak beliau juga sangat aktif dalam aktiviti parti dan kerja akar umbi. Sugu memandang ianya sesuatu yang penting, dan sering menggalakkan anaknya untuk terlibat sepenuhnya. Hari ini, ketika beliau ditahan, keluarganya bekerja sepenuhnya untuk memperjuangkan pembebasannya.

Sugu memainkan peranan memimpin dalam banyak aspek, sebagai anggota PSM negeri Perak, penyelaras program hari Buruh, dan sentiasa menjadi perunding dengan polis apabila demonstrasi dijalankan di Perak. Penahanan terhadap beliau dan lain-lain adalah salah, dan kesemua orang mengetahuinya. Saya pasti Sugu akan lebih kuat dan tabah apabila dibebaskan. Tabah, rakan seperjuangan, sementara kita memperjuangkan pembebasan kamu!

*Arutchelvan ialah Setiausaha Agung PSM. Tulisan ini diterjemah dari teks asalnya dalam bahasa Inggeris.

Tiada ulasan: