Isnin, 4 Julai 2011

Aktivis PSM didakwa petang ini

Susan Loone


Dua puluh empat aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) didakwa hari ini atas tuduhan bersama mengikut Seksyen 48 (1) Akta Pertubuhan 1966, berkaitan dengan perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadual pada 9 Julai.

Mereka juga menghadapi pertuduhan pilihan mengikut Seksyen 43 akta yang sama. Mereka tidak mengaku salah terhadap pertuduhan tersebut, dan dikenakan ikatjamin RM8, 000.

Mereka didakwa melakukan perbuatan (terlibat dalam perhimpunan haram yang digelar BERSIH 2.0) pada jam 3.30 petang 25 Jun di Sungai Dua Plaza Tol, sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan di Seberang Perai Utara.

Hakim Datuk Ikmal Hisham Mohd Tajuddin menetapkan 21 Julai untuk sebutan kes.

Seksyen 48 Akta menyebut sesiapa yang bertindak bagi pihak atau mewakili sebuah pertubuhan haram, dengan membawa bersama mereka 600 salinan potostat risalah, boleh dikenakan hukuman maksimum lima tahun penjara, denda sehingga RM5,000, atau kedua-duanya.

NONESeksyen 43 akta itu pula menyatakan sesiapa yang menjadi ahli,
menghadiri mesyuarat atau membantu pertubuhan haram, jika sabit kesalahah, boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi RM5,000, atau kedua-duanya.

Kumpulan itu juga menghadapi tuduhan bersama mengikut Seksyen 29 (1) Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana memiliki dokumen subversif.

Jika sabit kesalahan, hukumannya termasuk denda kurang dari RM10,000, hukuman penjara kurang dari lima tahun atau kedua-duanya.

Ikat jamin bagi setiap pertuduhan ditetapkan pada RM4,000 tiap satu.

Tiada ulasan: