Selasa, 24 Mei 2011

Selangor adakan Ops Selamat susulan tragedi tanah runtuh

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR – Kerajaan Selangor akan mengadakan operasi pemutihan rumah-rumah perlindungan dan kebajikan di Selangor susulan tragedi tanah runtuh di Hulu Langat kelmarin yang meragut 16 nyawa.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Kebudayaan Negeri, Rodziah Ismail berkata, pihaknya akan mengadakan operasi pemutihan yang dinamakan sebagai Operasi Selangor Prihatin Masyarakat (Ops Selamat).

“Langkah ini akan saya mulakan dengan mengeluarkan surat arahan kepada semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Pejabat Daerah di Selangor untuk mengenal pasti kewujudan dan lokasi rumah-rumah perlindungan dan kebajikan yang terdapat di negeri ini.

“Rumah-rumah tersebut termasuklah rumah anak yatim, rumah orang tua, rumah orang kelainan upaya (OKU), rumah ibu tunggal dan lain-lain rumah perlindungan dalam kategori kebajikan,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Katanya, operasi ini berhubung dengan kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat.

Selain itu, beliau berkata, langkah seterusnya yang akan pihaknya ambil ialah melakukan pemeriksaan sama ada semua rumah tersebut yang diduduki benar-benar mengikut peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Malah beliau juga memberitahu, peraturan tersebut termasuklah memiliki lesen-lesen khas seperti lesen premis dan layak menduduki (CF) yang dikeluarkan oleh PBT, kelulusan Pendaftar Pertubuhan (RoS) dan lesen operasi daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Jika kita dapati masih ada rumah-rumah ini yang tidak memiliki lesen-lesen berkenaan, mereka diminta supaya segera berbuat demikian. Ops Selamat ini kita sasarkan berlangsung dalam masa tiga bulan dari sekarang.

“Saya berharap melalui Ops Selamat ini semua rumah perlindungan dan kebajikan di negeri Selangor telah dikenal pasti status mereka,” katanya lagi.

Pada masa sama, melalui Ops Selamat ini, kerajaan negeri dan JKM Selangor akan mewujudkan Pusat Sehenti bagi mengkoordinasi pengeluaran lesen oleh PBT, RoS dan JKM sebelum diberikan kelulusan kepada pihak yang memohon.

Katanya lagi, kerajaan negeri memandang serius isu keselamatan dan kesejahteraan rakyat.

Oleh itu, beliau menggesa semua pihak tidak kira pengusaha rumah-rumah penjagaan, perlindungan atau anak-anak yatim dan rumah kediaman persendirian memastikan keselamatan kediaman masing-masing.

Tiada ulasan: