Selasa, 31 Mei 2011

Bebaskan Filem Dari Rokok - Liow Tiong Lai

BERNAMA

KUALA LUMPUR: Pengeluar filem disaran supaya tidak perlu memapar rokok atau gambaran merokok di dalam filem mereka.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata 10 filem teratas yang membuat keuntungan besar di pawagam tahun lalu seperti Alice in Wonderland, Harry Potter, How to Train Your Dragon dan Inception tidak memaparkan rokok.

"Inception misalnya adalah untuk menghibur orang dewasa, tetapi tidak menggambarkan watak pelakon yang merokok," katanya pada Kempen ASAP dan pelancaran filem pendek mengenai antimerokok "Cinta Akhir" di sini Selasa.

Sempena sambutan Hari Tanpa Tembakau Sedunia hari ini, Liow berkata kementerian itu juga bersedia untuk bekerjasama dengan pembuat filem yang mahu mengeluarkan filem dengan tema yang sama.

Beliau berkata berdasarkan Global Youth Tobacco Survey pada 2000, 18.2 peratus remaja Malaysia berumur antara 13 hingga 15 tahun merupakan perokok ketika ini.

"Kita perlu sedar bahawa ramai remaja yang merokok kerana mereka fikir ia adalah hebat untuk merokok. Itu masalahnya.

"Jika pelakon filem kesukaan mereka merokok dalam filem, tidak bermakna mereka perlu meniru," katanya dalam ucapan yang dibacakan oleh Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit kementerian itu, Dr Chong Chee Kheong.

Kempen ASAP dibiayai oleh Dana Belia 1Malaysia.

Cinta Akhir yang bernilai RM130,000 diarahkan oleh Aron Koh dan dibintangi Liyana Jasmay, Pierre Andre dan penyanyi IZ.

Pengarah bagi tanggungjawab sosial Dana Belia 1Malaysia, Dennis See berkata setakat ini yayasan tersebut menerima 700 permohonan untuk dana dan hanya 10 yang diluluskan.

Tiada ulasan: