Selasa, 31 Mei 2011

PKR tuntut penjelasan Felda dakwaan pinjaman RM6bilion

Bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi berkata setakat ini tiada sebarang kenyataan lanjut daripada pihak Felda berhubung dakwaan itu sehingga menimbulkan tanda tanya.



PETALING JAYA: PKR menuntut Felda memberi penjelasan berhubung dakwaan pinjaman RM6 bilion dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Tan Kee Kwong berkata setakat ini tiada sebarang kenyataan lanjut daripada pihak Felda berhubung dakwaan itu sehingga menimbulkan tanda tanya dikalangan umum.

“Felda terpaksa pinjam RM6 bilion kepada KWSP? Adakah ia benar? Setakat ini tiada sebarang kenyataan…senyap sahaja. Maka kita jangkakan ianya adalah benar. Pengerusi dan ahli lembaga yang mewakili 10 juta wang rakyat adakah benar dipaksa untuk membuat pinjaman RM6 bilion ini? Jika tidak benar sila berikan penjelasan.

“Jika perkara ini benar maka ia akan memberi implikasi teruk kerana banyak untung Felda merupakan hasil pengeluaran kelapa sawit. Kita semua tahu harga kelapa sawit beberapa tahun lepas tinggi,” katanya yang kini merupakan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PKR.

Menjelaskan keuntungan yang diperoleh, Tee berkata Felda berjaya memperolehi sekurang-kurang RM2 bilion setiap tahun.

Keuntungan Felda bagi 10 tahun ini sepatutnya lebih daripada RM24 bilion.

“Mana duit keuntungan Felda itu? Kenapa Felda perlu pinjam kepada KWSP? Bagaimana mereka menjalankan perniagaan sebagai contoh jika satu syarikat Felda yang kata ada banyak aset, mana duit itu untuk jana aset tersebut? soal beliau.

Sebelum ini FMT melaporkan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) turut mendakwa Felda telah meminjam RM6 bilion daripada KWSP bagi menampung masalah kewangan yang dialami organisasi itu.

‘Kami bayar sewa’

Sementara itu menyentuh mengenai pembayaran sewa bangunan yang menempatkan ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, Pengarah Strategi Rafizi Ramli berkata perkara itu tidak pernah dibangkitkan dalam mesyuarat biro politik dan majlis pimpinan pusat.

Menurut Rafizi parti sentiasa memenuhi tanggungjawab untuk membayar sewa seperti yang termaktub dalam perjanjian.

“Kami (Rafizi dan Tee) tidak menyedari mengenai isu bayaran sewa ini. Perkara itu perlu dirujuk dengan Bendahari parti William Leong. Namun setakat ini tiada sebarang perbincangan mengenai sewa ini dalam mesyuarat biro atau MPP,” katanya.

Pada minggu lalu, media melaporkan bangunan PKR yang diduduki sejak 2008 itu akan dilelong oleh Affin Bank pada 9 Jun selepas pemiliknya gagal membayar balik pinjaman.

Pemimpin PKR mengakui parti itu membayar sewa RM20,000 seperti termaktub dalam perjanjian yang ditandatangani pada 2008.

Tiada ulasan: