Isnin, 21 Februari 2011

Pemimpin Pakatan: Tiada tanda rombakan exco

Kuek Ser Kuang Keng

Di sebalik kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam bahawa kemungkinan rombakan exco dilakukan bagi memantapkan pentadbiran negeri, pemimpin Pakatan mendakwa tiada perkara seumpama itu.

NONEExco kerajaan negeri Selangor Ean Yong Hian Wah memberitahu Malaysiakini, mesyuarat exco baru-baru ini tidak membincangkan mengenai rombakan itu.

Menurutnya yang juga setiausaha DAP Selangor, mesyuarat jawatankuasa parti negeri itu juga tidak membincangkan perkara tersebut.

Ketua PKR Selangor Azmin Ali juga berkata partinya tidak pernah membincangkan secara khusus mengenai rombakan exco negeri.

“Kami seringkali bincang dengan Mentri Besar, kelab penyokong kerajaan dan anggota exco untuk membincangkan pelbagai perkara... Pada penghujung mesuarat menteri besar akan memutuskan tindakan yang perlu diambil, sama ada mengkaji semula polisi negeri ataupun keperluan membuat rombakan.

“Itu prerogatif mentri besar,” katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Menurut seorang lagi pemimpin negeri DAP yang tidak mahu identitinya disiarkan berkata Khalid sebagai kuasanya sebagai menteri besar berhak memilih barisan exconya tetapi dari segi politik beliau mesti mendapat persetujuan parti-parti komponen Pakatan sebelum merombak kerajaan negeri.

“Sama ada menggugurkan pemimpin DAP daripada kerajaan negeri ataupun menukar portfolio mereka, Khalid perlu berbincang dengan pemimpin parti dahulu. Ini hak kami,” kata pemimpin itu.

bm version selangor state exco 2008DAP mempunyai 13 kerusi di Selangor, bilangan yang sama dipegang oleh PKR, manakala PAS menguasai lapan dan PSM memiliki satu kerusi.

Dalam kerajaan negeri, DAP dan PAS masing-masing mempunyai tiga kerusi exco manakala PKR diperuntukkan empat.

Tiga anggota exco DAP itu adalah Teresa Kok (Pelaburan, Industri dan Perdagangan), Ronnie Liu (Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan) dan Ean Yong (Pembangunan Kampung Baru dan Penempatan Kilang Haram).

Spekulasi mengenai rombakan exco bertiup kencang selepas Khalid berjumpa dengan kelab penyokong Selangor di kediaman rasminya bulan lalu selepas membincangkan isu pentadbiran.

Beberapa ADUN dipercayai membuat aduan ke atas Liu yang didakwa terbabit dengan skandal dan pertuduhan lain sejak beliau dilantik sebagai anggota exco pada 2008.

Berikutan itu, Khalid semalam mengakui ada terdapat perbincangan antara pihaknya dan rakan-rakannya mengenai cadang memantapkan kerajaan negeri Selangor.


Beliau bagaimanapun enggan mengesahkan sama ada rombakan exco akan diadakan.

Liu, yang disingkirkan daripada jawatankuasa pusat DAP Selangor pada pemilihan parti itu, November lalu dikatakan tidak disenangi oleh beberapa pihak.

Namun, adalah dipercayai pemimpin DAP pusat masih mahu beliau kekal dalam pentadbiran Selangor, di sebalik dakwaan Liu menjadi liabiliti bagi Pakatan Rakyat di Selangor.

Tiada ulasan: