Ahad, 5 April 2009

BN gentar sokongan kaum dayak di Sarawak

Ditulis oleh Te@M.IT


SIMPANG : "Jika peti undi dibawa dengan bot sekalipun, kami kaum Dayak tetap akan ikut beramai-ramai! Saya katakan kepada mereka, saya bimbang jika peti undi dibawa dengan helikopter," seloroh Badrul Hisham Shahrin yang juga dikenali sebagai Che'gu Bard ketika mengulas berkenaan situasi terkini di Batang Ai.

Menurut ahli MPT Keadilan itu, Barisan Nasional yang diwakili parti PBB berada dalam keadaan tertekan kerana tidak pernah berlawan secara berhadapan seperti di Pilihanraya Kecil Batang Ai. Barisan Nasional terpaksa mengeluarkan arahan bahawa 13 peti undi tidak akan dikira di sekolah tempat pengundian. Sebaliknya 13 peti undi tersebut akan dikira di tempat perjumlahan.

Che'gu Bard juga mengulas berkenaan isu derhaka yang dimainkan oleh Barisan Nasional menjelang Pilihanraya Kecil Bukit Gantang. Beliau membangkitkan isu berkenaan keengganan Tan Sri Ghazali Jawi (bapa Dato' Seri Tajul Rosli) untuk meletak jawatan pada 1974 sehingga menaikkan kemarahan Sultan Perak ketika itu.

Beliau juga secara sinis menyebut berkenaan Ketua Penerangan UMNO iaitu Tan Sri Muhammad Muhamad Taib yang cuba menjadi juara dalam isu ini sehingga melupakan sejarahnya yang pernah melarikan puteri Sultan Selangor suatu ketika dahulu.

Ketika menjawab persoalan berkenaan bagaimana status Raja-raja Melayu apabila Keadilan mengambil alih pentadbiran, Che'gu Bard menjelaskan bahawa sebelum isu Perak berlaku lagi, pihak Keadilan dalam kongres tahunannya pada Oktober lalu telah memutuskan untuk mengembalikan kuasa Raja. Menurutnya, raja-raja bukan sekadar raja kepada orang Melayu, tetapi juga raja untuk seluruh rakyat Malaysia.

Tiada ulasan: