Khamis, 8 Jun 2017

Zahid nafi 3 tokoh Hamas diusir Qatar berada di Malaysia

 
Menteri dalam negeri berkata, hasil semakan nama yang diperolehi daripada sumber risikan dengan Jabatan Imigresen mendapati nama terbabit tiada di Malaysia.


zahid-hamas

KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menafikan khabar angin kononnya 3 tokoh Hamas dari Palestin yang selama ini mendapat perlindungan di Qatar berada di Malaysia.

“Saya menafikan kerana nama-nama yang kita perolehi daripada sumber risikan sudah disemak di Jabatan Imigresen dan tidak ada nama-nama itu di Malaysia,” katanya dipetik Bernama pada sidang akhbar sempena Majlis Penerapan Nilai Murni di Bulan Ramadan di Pusat Latihan Polis, hari ini.

The Edge hari ini melaporkan seorang komander tertinggi Hamas, Saleh al-Arouri dipercayai berada di Malaysia, selepas diusir Qatar.

Memetik laporan dari Israel yang berkata pengusiran itu susulan tindakan Arab Saudi dan 4 negara Teluk lain memutuskan hubungan dengan Qatar, selepas Doha didakwa menyokong kumpulan militan.

The Edge bagaimanapun melaporkan tidak jelas jika pegawai Hamas lain turut berlindung di Malaysia. Pegawai Hamas lain kini dilaporkan cuba mendapat perlindungan di Malaysia, Turki dan Lubnan.

Kelmarin, Yaman dan kerajaan timur Libya menyertai Arab Saudi, Mesir, Bahrain serta Emiriah Arab Bersatu memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar yang didakwa menyokong organisasi “pengganas” termasuk Ikhwanul Muslimin.

Keputusan itu diambil bagi melindungi kerajaan masing-masing daripada keganasan dan ekstremisme.

Dalam perkembangan sama, Zahid yang juga menteri dalam negeri berkata, Arab Saudi tidak memberi sebarang tekanan kepada Malaysia mengenai isu pergolakan di Asia Barat.

Bagaimanapun, katanya, Malaysia berharap krisis antara Qatar dan beberapa negara Teluk dapat diselesaikan segera kerana perpaduan adalah asas kepada kemakmuran serantau dan antarabangsa.

“Malaysia ingin bersahabat dengan semua negara dan kita masih mengekalkan hubungan baik dengan semua negara. Ini kerana permasalahan pergolakan antara negara-negara berkenaan itu adalah permasalahan serantau.”

Mengenai kes kematian pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Zurfarhan Osman Zulkarnain, 21, pada Khamis lepas akibat dipukul rakan seuniversiti, Zahid mahu siasatan dibuat secara holistik bagi mengenal pasti punca sebenar kes itu.

“Holistik dalam erti kata bukan hanya setakat perbuatan membuli, tetapi mungkin ada unsur-unsur lain…pelajar-pelajar yang belajar di UPNM merupakan pelajar cemerlang keputusan akademiknya dan menjalani ujian fizikal, ujian psikometrik serta ujian IQ, tentunya mereka pelajar yang terpilih.

“Oleh yang demikian, jika ada permasalahan tentunya beberapa pendekatan harus dilakukan.
Sewaktu saya mempengerusikan Majlis Angkatan Tentera, ada beberapa laporan menyebut terdapat pelajar yang mengambil jalan keluar daripada belajar di UPNM dengan menggagalkan diri dalam peperiksaan,” katanya.

Zahid berkata, jika mereka memohon keluar daripada UPNM mungkin dikenakan denda atau membayar semula elaun yang mereka peroleh atau perjanjian dengan kerajaan.

“Oleh sebab itu, mereka mencari jalan dan mungkin juga ada tekanan…saya mencadangkan supaya kajian secara menyeluruh harus dilakukan kerana mereka berada di 2 alam, akademik dan ketenteraan di mana beban kerja memang banyak…beban disiplin memang tinggi, jadi saya tidak mahu memberi sebarang pendapat di sini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, mengenai pelantikan Datuk Seri Idris Jala sebagai pihak berkecuali untuk meneliti siasatan kes dan menyarankan penyelesaian berhubung isu Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV), Zahid berkata, siasatan audit dalaman sudah dijalankan.

“Pada pandangan saya, pelantikan Idris adalah untuk melihat dari segi audit pengurusan dan tentunya ada beberapa keputusan yang menyebabkan kerugian besar kepada FGV.

“Kita tahu sejak siasatan ini dilakukan, permodalan pasaran sudah menurun harganya dan ini satu perkembangan tidak baik.”

Beliau berharap pelantikan Idris itu dapat mempercepatkan siasatan, terutamanya dari segi audit pengurusan dan membantu meningkatkan semula keyakinan pelabur terhadap FGV.

Pejabat Perdana Menteri hari ini mengumumkan Idris dilantik sebagai pihak berkecuali untuk meneliti fakta kes itu dan mencadangkan jalan penyelesaian berhubung keputusan penggantungan Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Zakaria Arshad serta ketua pegawai kewangan FGV dan 2 pegawai lain.

Tiada ulasan: