Khamis, 22 Januari 2015

Video Zamani: PDRM dikritik hebat pengguna laman sosial

 THE MALAYSIAN INSIDER

Gambar daripada video yang memaparkan vokalis Slam, Zamani menyanyi dalam keadaan bergari. – Gambar Youtube, 22 Januari, 2015.Gambar daripada video yang memaparkan vokalis Slam, Zamani menyanyi dalam keadaan bergari. – Gambar Youtube



Polis Diraja Malaysia (PDRM) dikritik hebat pengguna laman sosial ekoran tersebarnya video buli bekas vokalis kumpulan Slam, Zamani ketika berada dalam tahanan polis.

‎Video tersebut memaparkan penyanyi terkenal sekitar era 90-an itu menyanyi dalam keadaan dipercayai di bawah pengaruh dadah dengan tangan bergari.

Ia turut mendapat perhatian bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah ‎apabila menulis dalam laman Twitternya; "Ada di kalangan kita yg suka mengaibkan org lain: saingan politik, remaja, penyanyi..."‎ katanya sebagai reaksi terhadap pendedahan video tersebut.

Manakala seorang pengguna Twitter, Mohd Azim memberi komen berkata‎; "trend kelakuan yang sangat menakutkan Datuk. Maaf cakap tetapi sikap ini buat kita lemah dan saling berbalah," katanya menjawab reaksi Saifuddin itu. Seorang pengguna sosial Twitter @chandran_alex pula berkata;" Bukan sahaja Islam, semua agama tidak membenarkan kita mengaibkan orang lain," katanya.

‎Ekoran tercetusnya kemarahan di kalangan pengguna laman sosial mengenai  penyebaran video itu, satu hashtag #BantahTindakanPolisKpdZamani dilancarkan sebagai tanda bantahan kepada pihak polis.

Ia bertujuann mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas individu yang merakam dan menyebarkan video tersebut.

Susulan itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar satu kenyataannya hari ini berkata pihak berkuasa akan menyiasat dalang yang merakam dan menyebarkan video tersebut.

‎Pada Rabu, Zamani atau nama sebenarnya, Zamani Ibrahim, 43, ditahan bersama seorang wanita berusia 32 tahun yang turut positif dadah jenis Methaphitamine pada jam 12.30 pagi,

Penyanyi itu ditahan di bawah Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 & Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Tiada ulasan: