Isnin, 28 Disember 2009

Menjerit dalam api

Oleh Junita Mat Rasid


VAN yang terbabit dalam kemalangan di Parit Bunga, Jalan Muar-Tangkak mengorbankan empat beranak, malam kelmarin.

4 beranak maut van terbakar dalam nahas selepas sambut Krismas

TANGKAK: Tidak sampai 24 jam selepas 10 orang maut dalam tragedi bas ekspres di Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Ipoh, satu lagi nahas ngeri berlaku mengorbankan empat beranak termasuk tiga rentung apabila van dinaiki dirempuh dua kenderaan sebelum terbakar di Parit Bunga, Jalan Muar-Tangkak, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 malam itu, mangsa yang terperangkap dalam van berkenaan dikatakan terkapai-kapai sambil menjerit meminta pertolongan, tetapi tidak sempat diselamatkan kerana api semakin marak.

Mangsa, Ong Dun Siong, 46, dan dua anak lelakinya, Zhen Hui, 10, serta Zhen Qi, 6, ditemui rentung di tempat duduk masing-masing, manakala seorang lagi anak lelakinya, Zhen Jie, 3, meninggal dunia di Hospital Pakar Sultanah Fatimah, kira-kira lima jam kemudian.

Isteri Ong, Tan Kock Yew, 37, dan seorang lagi anak lelaki pasangan itu, Zhen Li, berusia kira-kira setahun,

Seorang lagi penumpang van itu yang juga rakan Ong, Chan Chen Too, 20-an, cedera ringan.

Ong yang juga kakitangan Gereja Calvary di Jalan Kim Kee dekat sini, dikatakan dalam perjalanan menghantar rakannya dari Muar ke bandar Tangkak selepas mempengerusikan majlis sempena sambutan Krismas yang berakhir kira-kira jam 10 malam.

Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris, berkata siasatan awal mendapati

van Nissan Vannette yang dinaiki mangsa bertembung dengan Toyota Innova yang cuba mengelak sebuah Toyota Wish yang hendak membelok ke simpang kanan.

"Toyota Innova itu dikatakan melanggar bumper Toyota Wish sebelum terbabas ke kiri jalan dan bertembung dengan van mangsa dari arah bertentangan.

"Pada masa sama, sebuah Toyota Vios yang mengekori dari belakang turut melanggar van berkenaan menyebabkannya terbalik dan terbakar dipercayai akibat kebocoran tangki minyak," katanya.

Beliau berkata, Ong serta dua anaknya terperangkap dalam van yang remuk dan ditemui rentung di tempat duduk masing-masing, manakala seorang lagi anaknya meninggal dunia beberapa jam kemudian.

Tiada ulasan: