Al-Bakistani - http://g-82.blogspot.com
Menurut akhbar mStar[1]:
KUALA LUMPUR: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah.
Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata sebarang perbuatan tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram seperti dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud : "Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."
KOMEN:
Nak tanya sikit. Ayat Al-Quran dan Hadis mana yang mengatakan menderhaka kepada pemerintah adalah dosa besar? Jika wujud Ayat Al-Quran dan Sunnah, apakah tepat tafsiran nas-nas itu dengan keadaan di perak?.Kalau hadis itu wujud, tolong datangkan perawi hadis, dan dari sumber mana?
Tahukah Datuk tentang dosa memalsukan hadis nabi SAW? .Tak tahu? Tak mengapa, disini di nukilkan Sabda Nabi SAW;
وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ
Maksudnya:
“Barangsiapa yang melakukan dusta terhadap aku, maka dia telah menempah satu tempat dalam neraka Allah”
(Sahih Al-Bukhari : 107)
Kena diingat, meriwayatkan hadis Doif tanpa menyatakan tentang kedoifan hadis pun sudah dikira sebagai dosa, inikan pula memalsukan hadis nabi.Yang pastinya, memalsukan hadis Nabi SAW adalah dosa besar.
Kalau benar hadis yang dikatakan itu adalah hadis, apakah Datuk perhatikan matan hadis yang Datuk nukilkan itu.
Bukankah ia menyebut, berarak ke arah sultan dengan tujuan merendahkannya? Bermakna, kalau rakyat berarak ke arah sultan dengan tujuan membetulkan kesilapan Sultan, apakah itu bermaksud merendahkan Sultan juga?.
Mungkin Datuk Mufti ingin menyebut hadis ini barangkali;
السلطان ظل الله في الأرض فمن أكرمه أكرمه الله و من أهانه أهانه الله
Maksudnya: ”Sultan adalah bayang-bayang Allah di bumi, barangsiapa yang memuliakannya, nescaya Allah muliakannya. Barangsiapa yang menghinanya, nescaya Allah menghinanya[2]”
Cuba kita banding dengan hadis Datuk Mufti pula: "Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."
Rasanya, tak sama antara kedua-dua hadis ini. kerana, hadis yang sebenarnya tidak disebut satu pun kalimah ”berarak ke arah sultan”, juga tidak disebut ”mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari kiamat”
Kalau Datuk Mufti ingin mengatakan ada kalimah ”hari akhirat”, mungkin Datuk Mufti merujuk kepada hadis berikut;
من أكرم سلطان الله تبارك وتعالى في الدنيا أكرمه الله يوم القيامة ومن أهان سلطان الله عزوجل في الدنيا أهانه الله يوم القيامة
Maksudnya:”Barangsiapa yang memuliakan SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah muliakannya pada hari kiamat. Barangsiapa yang hina SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah akan menghinanya pada hari Kiamat[3]”
Persoalannya, hadis ini menyebut ”Pada hari kiamat”, bukannya ”sebelum hari kiamat”. Datuk Mufti boleh beza tak, antara sebelum kiamat dan semasa kiamat. Rasanya, dua keadaan dan masa yang berbeza.
Mungkin Datuk Mufti maksudnya hadis ini pula;
من أهان سلطان الله في الأرض أهانه الله في الأرض
Maksudnya: ”Barangsiapa yang menghina SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah akan hinanya di bumi”. Yang pastinya, hadis ini memaksudkan menghina sultan, bukan menyebut tentang berarak ke arah sultan.
Kalau menghina dijadikan hujjah, tidak semestinya dengan berarak sudah dikira sebagai menghina, bahkan kadangkala berarak ke arah sultan itu dikira sebagai kemuliaan bagi sultan.
Misalnya, jika semasa rakyat berarak membantah tindakan Sultan perak menabalkan Menteri Besar Haram di perak, lalu sultan perak terus mengakui kesilapannya sendiri, pasti pada masa itu, Sultan perak akan dipuji oleh rakyat, dan pasti jasanya akan dikenang sampai bila-bila. Bukankah ini sudah dikira sebagai kemuliaan bagi sultan???
Diminta Datuk Mufti menjawab soalan-soalan ini. Kalau ini tidak boleh dijawab oleh Datuk Mufti, dicadangkan Datuk Mufti letak jawatan. Sebab, kehadiran dengan jawatan mufti sebenarnya menyesatkan orang ramai.
Sekian. Wallahu ‘Alam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan