Jumaat, 11 Ogos 2017

Rasuah Punca Segala Masalah Negara Tidak Dapat Diselesaikan



Onn Abu Bakar

Kenyataan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed bahawa dadah masih dianggap menjadi musuh nombor satu negara berbanding rasuah sesuatu yang amat membimbangkan negara dan rakyat.

Menurut Nur Jazlan, sindiket pengedaran dadah memberi tumpuan terhadap penglibatan pelajar institut pengajian tinggi (IPT) dan pelajar sekolah menengah.

Untuk makluman, sebanyak 78 peratus daripada 52,000 penagih dalam komuniti adalah orang muda berusia antara 19 hingga 39 tahun.

1. Saya percaya bahawa isu penyalahgunaan dadah yang semakin berleluasa dan sehingga kini masih tidak dapat diselesaikan adalah kerana wujudnya amalan rasuah serta salah guna kuasa.

Martabat negara boleh jatuh di mata dunia jika setiap kejadian di negara ini berkait rapat dengan amalan rasuah.

2. Salah satu sebab mengapa isu rasuah terus wujud adalah kerana agensi-agensi penguatkuasaan gagal melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dengan telus. Penyakit rasuah ini jika tidak dibendung akan menghancurkan negara. Mana mungkin negara menjadi maju kalau pemimpinnya sanggup dijual beli.

Sekarang ini juga serata dunia mengenali Malaysia disebabkan pelbagai skandal rasuah yang terpalit di negara ini termasuk skandal 1MDB yang melibatkan Malaysian Official No 1 (MO1) yang dipercayai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

3. Bagi saya kerajaan seharusnya mengisytiharkan rasuah dan salah guna kuasa sebagai musuh paling utama negara, dalam pada masa sama, jangan mengetepikan isu dadah di kalangan pelajar dan belia yang harus di diberi perhatian serius.

4. Saya amat bimbang segala pencapaian ekonomi negara akan diserang oleh penyakit rasuah yang diibaratkan seperti barah yang memakan sel demi sel secara perlahan yang akhirnya membawa kematian kepada seseorang sekiranya tiada ubat yang sesuai untuk dirawati pada jangkamasa tertentu.

5. Apa akan terjadi kepada negara ini jikalau kesemuanya boleh dibeli dan semua orang ada harganya masing-masing? Seperti penagih dadah yang sanggup mencuri dan membunuh ahli keluarga demi melepaskan gian mereka, negara yang dibelenggu rasuah pasti akan digadai oleh puak-puak yang ketagihkan rasuah.

6. Persoalan yang ingin saya utarakan adalah sekiranya penagih dadah mempunyai pusat pemulihan, adakah kerajaan juga perlu mewujudkan pusat pemulihan untuk mereka yang ketagih rasuah ini? Atau, mungkinkah undang-undang mandatori seperti dadah untuk perasuah perlu diguna pakai demi menyelamatkan negara?

*Onn Abu Bakar,  Penyelaras Parlimen KEADILAN Sembrong, Ahli Majlis Pimpinan Wilayah Persekutuan Parti KEADILAN Rakyat

Tiada ulasan: