Selasa, 1 Ogos 2017

Jangan ‘double standard’, patuhi juga fatwa haram merokok!

 
Oleh Muzaffar Syah Mallow

 ISU melibatkan penguatkuasaaan fatwa sudah mula mendapat tempat dalam negara kita khususnya selepas keputusan dibuat Mahkamah Rayuan baru-baru ini yang memutuskan anak luar nikah boleh "berbin" atau "berbinti" nama bapa, dan fatwa mengenainya yang dibuat beberapa tahun lalu oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tidak mempunyai kuasa undang-undang.

Menurut fakta kes, Hakim Abdul Rahman Sebli, yang menulis keputusan sebulat suara itu, berkata bidang kuasa ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) adalah sivil dan terbatas untuk menentukan sama ada si bapa memenuhi syarat Seksyen 13A (2) Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 (Akta 299).

Keputusan meletakkan bin/binti Abdullah diambil pihak JPN berdasarkan keputusan dibuat melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali pertama yang bersidang pada 28-29 Januari 1981 membincangkan perihal pnamaan anak tak sah taraf (anak luar nikah).

Muzakarah berkenaan memutuskan anak zina atau anak di luar nikah sama ada diikuti dengan perkahwinan kedua pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah "dibin" atau "dibintikan" kepada Abdullah.

Jika ada pihak yang berpandangan fatwa mengenai isu nama anak luar nikah ini patut dipatuhi, maka mereka juga harus mematuhi segala fatwa dikeluarkan selama ini dalam negara kita termasuk fatwa berkaitan dengan pengharaman rokok.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali ke-37 yang bersidang di Dewan Syura, Tingkat 11 pada 23 Mac 1995 yang lalu membincangkan isu mengenai “hukum merokok dari pandangan Islam” dan bersetuju memutuskan "merokok haram daripada pandangan Islam kerana terdapat kemudaratan".

Namun, ibarat mencurah air di daun keladi, fatwa yang sudah lebih 20 tahun dan masih kekal sehingga sekarang tidak memberi sebarang kesan. Masyarakat kita termasuk di kalangan beragama Islam masih dilihat merokok tanpa segan silu.

Kenapa kita hendak menegaskan supaya fatwa mengenai isu nama anak luar nikah harus dipatuhi dan pada masa sama tidak mengambil peduli langsung mengenai fatwa pengharaman rokok yang dibuat dalam negara kita?

Jika betul-betul ingin mempertahankan agama Islam, kita mestilah mematuhi segala fatwa pengharaman rokok yang dibuat dan bukannya memilih mana yang hendak diikuti dan tidak diikuti.
Tidak perlu ada "double standard" dalam mematuhi sebarang fatwa. Patuhilah fatwa pengharaman rokok yang dikeluarkan.

* Muzaffar Syah Mallow adalah pensyarah kanan di Fakulti Syariah & Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia.

Tiada ulasan: