Selasa, 7 April 2015

Polis Yakin Aidana Mangsa Keenam

Oleh: AUSTIN CAMOENS
 
 
Seorang wanita yang dipercayai rakan Aidana tiba di bilik mayat Hospital Kuala Lumpur untuk membantu siasatan. - foto AZMAN GHANI/The Star
 
 
 
SEMENYIH: Polis hampir pasti bahawa mangsa keenam nahas helikopter terhempas di sini pada Sabtu itu sebagai Aidana Baizieva.

Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Samah Mat berkata walaupun bukti ujian DNA masih belum disahkan, polis berpuas hati dengan siasatan itu.

"Berdasarkan siasatan, kami yakin wanita tersebut adalah Aidana Baizieva, 25, dari Kyrgyzstan.

Sebuah pasukan penyiasat telah pergi ke apartmennya di Pantai Dalam dan  mengambil beberapa barang untuk mendapatkan DNAnya.

"Kami turut menjumpai bukti dalam bentuk tiket kapal terbang ke Langkawi pada 21 Mac sempena LIMA dengan namanya dan juruterbang helikopter tersebut," katanya kepada pemberita di lokasi nahas pada Selasa.

Beliau berkata berdasarkan keterangan pihak pengurusan apartmen tersebut, juruterbang pernah berkunjung ke apartment tersebut beberapa kali.

"Berdasarkan siasatan setakat ini, kami percaya gadis itu adalah kenalan kepada juruterbang terbabit.

"Dia menunjukkan minat dengan dunia penerbangan dan mahu menjadi juruterbang.

"Berdasarkan keterangan syarikat helikopter itu, wanita berkenaan pernah menyertai juruterbang tersebut di dalam penerbangan lain beberapa kali," katanya.

Abdul Samah berkata sekiranya ujian tersebut tidak meyakinkan, polis perlu memanggil bapa wanita itu dari Kyrgyzstan untuk memberikan sampel DNA miliknya.

Beliau turut mengesahkan mayat juruterbang helikopter tersebut sudah dituntut dan kini berada di Kedutaan Amerika Syarikat (AS).

"Mayat juruterbang itu dituntut pada pukul 8.15 malam Isnin oleh kakitangan kedutaan tersebut," katanya.

Tiada ulasan: