Ahad, 22 Februari 2015

PAS akan hancur jika pimpinan ulama terus disabotaj

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
KUALA LUMPUR: Serangan demi serangan terhadap kepimpinan Majlis Syura Ulama dan Presiden PAS adalah merupakan cubaan untuk mensabotaj, merungkai dan mempertikaikan kepemimpinan ulama yang selama ini menjadi teras kekuatan parti tersebut. 
 
Perkara itu diakui sendiri oleh Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali, katanya perbuatan yang didalangi oleh ahli parti sendiri itu akan menghancurkan PAS sekiranya ia tidak dihentikan.  
 
“Akhir-akhir ini kepemimpinan ulama yang menjadi teras kekuatan PAS dan telah dilembagakan dalam perlembagaan PAS cuba disabotaj, dirungkai serta dipertikai,” katanya dalam satu kenyataan sempena majlis Multaqa Ulama SeMalaysia anjuran Dewan Ulama PAS.
 
Punca kepada masalah yang kian membarah sehingga menyaksikan kepemimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang makin tergugat itu pula dikaitkan dengan kepelbagaian aliran pemikiran ahli PAS sendiri yang menyertai parti tersebut selepas era reformasi 1998.
 
Pengakuan itu yang hadir sehari selepas Abdul Hadi menuntut kesetiaan selain mengingatkan kepada seluruh ahli PAS supaya jangan mengkhianati jemaah, menimbulkan persoalan berapa lama kepemimpinan ulama dalam PAS mampu bertahan daripada asakan kumpulan Anwarinas.
 
Menurutnya, Wala’ (ketaatan) sebahagian ahli PAS juga telah beralih kepada pakatan bukan lagi terhadap parti Islam.
 
“Sedangkan ketaatan itu adalah wajib kepada ketua dalam konteks Islam selagi tidak bercanggah de­ngan syarak. Dalam hal ini kepada Presiden PAS (tetapi) dalam konteks Pas, wala’ itu telah cuba dilanggar serta diingkari oleh segelintir pemimpin dan juga ahli.
 
“Ahli PAS (hal ini berpunca) pascareformasi 1998 mempunyai pelbagai pemikiran atau kecenderungan yang membawa kepada perpecahan dan serangan ke atas Majlis Syura Ulama serta Presiden jika tidak dibendung segera bakal membawa kehancuran kepada PAS,” katanya.
 
Semalam Abdul Hadi, yang kepimpinannya semakin tergugat terutamanya selepas kematian Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, tindakan sebahagian ahli PAS mengkhianati jemaah atau berkhidmat kepada pihak lain hanya merugikan parti.
 
Menerusi rakaman video yang dimuat naik ke laman Facebooknya, Presiden PAS itu antara lain menegaskan bahawa wala’ kepada perjuangan Islam dan jemaah seharusnya tidak berbelah-bahagi serta tidak boleh sama sekali memesongkan ahli daripada melakukan kerja jemaah.
 
Pergeseran antara kumpulan ulama dengan pemimpin yang pro-Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan perkara baharu tetapi sejak beberapa bulan lalu masalah tersebut semakin kritikal sehingga dipercayai berlaku kekecohan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat baru-baru ini.
 
Dalam pada itu, Mohd. Khairuddin berkata, sebahagian ahli PAS kini bukan sahaja terpikat dengan acuan kapitalis tetapi pemikiran liberal dan sekular juga sudah mula meresap masuk secara perlahan-lahan ke dalam Pas atas alasan mahukan keterbukaan.
 
“Strategi kemenangan gerakan Islam mula ditinjau dari sudut pandang Barat dan pemikiran sekular. Keimanan tidak lagi menjadi teras kepada pembentukan strategi,” katanya.
 

Tiada ulasan: