Selasa, 10 Jun 2014

Suspek hilang, pemecatan Sabaruddin ada kaitan pembunuhan Altantuya?

Oleh : NAZLI IBRAHIM


SHAH ALAM: Pemecatan Tan Sri Sabaruddin Chik sebagai Pengerusi Bank Rakyat menimbulkan persoalan sama ada mempunyai kaitan dengan misteri pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribu.

Persoalan itu timbul apabila wujud dakwaan pemecatan itu dibuat ekoran kegagalan Sabaruddin meyakinkan ahli lembaga pengarah Bank Rakyat untuk memberikan pinjaman mudah tanpa faedah RM40 juta dengan tempoh bayaran 30 tahun kepada ahli perniagaan kontroversi, Deepak Jaikishnan.

gambar hiasan
gambar hiasan

Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisham Shahrin berkata Deepak merupakan individu yang membuat pendedahan berhubung peranan dimainkan dalam pembunuhan Altantuya dan hubungan rapatnya dengan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

“Deepak cukup rapat dengan Rosmah sehinggakan wujud sebuah ‘novel pendek’ bertajuk Ros Hitam yang dikatakan ditulis oleh Deepak menceritakan detik pembunuhan Altantuya dengan mendedahkan sekali dokumen (resit) pembelian barang kemas yang berkaitan watak Ros Hitam (watak yang difahami umum merujuk kepada Rosmah).

“Pendedahan Deepak diketahui kerana janji laluan atau bantuan perniagaan kepadanya yang tidak ditunaikan.

“Ini jelas apabila serentak dengan itu dia membuat pendedahan berkenaan rundingan tanah dan seumpamanya,” kata Badrul Hisham dalam kenyataan medianya di sini, hari ini.

badrul sharinBadrul Hisham turut mempersoalkan adakah Deepak mendiamkan diri secara tiba-tiba disebabkan sudah mendapat habuan tertentu.

” Adakah ini sebahagian dari pakej tutup mulut terhadap apa yang berlaku?” Soal Badrul Hisham lagi.

Badrul turut menjelaskan rayuan dalam kes pembunuhan Altantuya ketika ini tergantung apabila suspek kes berkenaan gagal dikesan.

“Najib harus tampil menjelaskan sekali lagi perkara ini. Sampai bila keselamatan negara termasuk wang rakyat menjadi taruhan terhadap misteri pembunuhan yang tidak selesai.

“Persoalan yang lebih penting ialah dua suspek itu tidak punya motif untuk membunuh Altantuya. Maka siapa arahkan pembunuhan itu berlaku masih menjadi tanda tanya,” katanya lagi.
EZY

Tiada ulasan: