Isnin, 5 Mei 2014

Malaysia Gagal Mara ke Final Kejohanan Hoki

alt
 
Radhi Razak 


KUANTAN  - Malaysia gagal menepati sasaran ke final buat julung kali setelah kalah 5-4 kepada Kanada menerusi penentuan penalti selepas terikat 2-2 pada perlawanan separuh akhir Kejohanan Hoki Cabaran Juara-Juara 1 di sini, malam tadi.

Malaysia, yang turun dengan semangat berkobar-kobar, memulakan rentak dengan langkah kanan apabila Faizal Saari membuka jaringan seawal minit ketiga menerusi pukulan sudut penalti.

Gol tersebut telah membantu menyemarakkan lagi semangat skuad bimbingan Muhammad Dharmaraj Abdullah untuk mengekang gerakan Kanada sebelum Ismail Abu menggandakan jaringan menerusi gol padang pada minit ke-15.

Bagaimanapun, Kanada, dengan niat untuk menebus kekecewaan kalah 4-3 pada perlawanan peringkat kumpulan, Selasa lepas, mengurangkan defisit jaringan menerusi pukulan sudut penalti oleh kapten Scott Tupper pada minit ke-21.

Bersambung pada babak kedua perlawanan, Malaysia kembali mengasak benteng pertahanan Kanada bagi mencari gol ketiga bagi menjauhkan jurang jaringan.

Penjaga gawang negara, S. Kumar berjaya menyelamatkan maruah negara apabila menafikan pukulan sudut penalti yang dilakukan oleh Tupper pada minit ke-45.

Kanada, yang tidak ingin mengalah, berjaya menyamakan kedudukan hasil pukulan sudut yang dilakukan sekali lagi oleh Tupper pada minit ke-60 dan mengheret perlawanan ke pusingan penentuan pukulan penalti.

Dalam lima percubaan pukulan penalti, Malaysia menyempurnakan empat menerusi dua gol oleh Faizal Saari dan masing-masing satu oleh Faiz Helmi Jali dan Mohd Fitri Saari.

Bagaimanapun, Kanada menyempurnakan kesemua percubaan menerusi dua gol masing-masing oleh Mark Pearson dan Gordon Johnston sebelum Adam Froese mengesahkan tempat Kanada di final esok.

Kanada, yang menduduki ranking ke-16 dunia, akan menentang naib juara tiga kali, Korea Selatan, pada final.

Korea Selatan dengan ranking ketujuh dunia melangkah ke final dengan mengalahkan Ireland 2-1 pada satu lagi perlawanan separuh akhir.

Dharmaraj menyalahkan faktor kepenatan sebagai punca kekalahan mereka selepas bertungkus lumus menyingkirkan New Zealand 3-2 menerusi penentuan penalti selepas terikat 4-4 pada suku akhir, Rabu lepas.

"Pemain kita jelas kepenatan pada 20 minit akhir perlawanan walaupun pada mulanya Malaysia berjaya menguasai permainan dengan mendahului 2-1 pada babak pertama," katanya.

"Walaupun gagal mencapai sasaran ke final, saya tetap berpuas hati dengan persembahan pemain yang dilihat bersungguh-sungguh untuk menang," katanya.

Sementara itu, kapten pasukan Azlan Misron berkata sindrom 'cepat selesa' selepas mendahului lawan perlu dikikis sekiranya pemain mahu mencapai kejayaan dalam sesuatu perlawanan.

"Kegagalan ini adalah sebagai peringatan awal untuk berusaha memperbaiki kesilapan sebelum menghadapi Piala Dunia 2014 di The Hague, Belanda, dari 31 Mei hingga 15 Jun ini," katanya.

Malaysia akan bertemu Ireland pada perlawanan penentuan tempat ketiga esok.

Tiada ulasan: