Khamis, 15 Mei 2014

Mahathir 'marah' Anwar beri ceramah agama

HARAKAHDAILY 


KUALA LUMPUR: Dendam bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat tidak pernah berakhir apabila terbaru menyelar bekas timbalannya itu yang memberikan ceramah agama.

Mahathir berkata, Anwar yang juga ketua pembangkang tidak layak untuk menyampaikan kuliah agama kerana berdepan dengan isu moral.

"Kalau nak cakap pasal Islam mesti praktik sekurang-kurangnya, tidak buat yang dilarang oleh agama.

"Saya hairan kerana diterima orang macam ini (Anwar) cakap pasal tajuk yang dia tiada hak sama sekali," katanya semalam dipetik Utusan Malaysia.

Beliau dilaporkan kepada pemberita selepas menerima anugerah Doktor Kehormat dari Universiti Islam Negeri Syarif Hidayatullah di Jakarta semalam.

Anwar sebelum ini dilaporkan diundang untuk menyampaikan ceramah eksekutif bertajuk 'Nilai-Nilai Islam dan Kebangkitan Semula Ummah Islam' di kampus Universiti Al-Azhar Indonesia.

Tidak cukup dengan menghentam Anwar, Mahathir juga turut membidas penganjur yang sanggup mengundang Ketua Umum PKR itu untuk memberi ceramah berkaitan agama.

Beliau berkata ramai dalam kalangan pemimpin yang bercakap mengenai Islam tetapi dari segi amalan dan cara hidup mereka berbeza dengan apa yang dituntut oleh agama.

Tiada ulasan: