Kes saman Hadi, Mat Sabu terhadap Mashitah selesai


KUALA LUMPUR - Kes saman Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu atau lebih dikenali Mat Sabu terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berjaya diselesaikan secara baik, hari ini.

Penyelesaian itu direkodkan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Yeoh Wee Siam dalam kamarnya yang dihadiri peguam Hanifa Maidin bagi pihak plaintif dan peguam Mohd Haaziq Pillay serta. Nizam Bashir yang mewakili defendan.

Hanifa memberitahu pemberita, kedua-dua pihak bersetuju untuk menyelesaikan kes itu secara baik namun enggan mendedahkan terma dan syarat penyelesaian.

Kedua-dua pemimpin Pas itu mengambil tindakan saman berhubung tulisan menteri berkenaan dalam akhbar Sinar Harian pada 2 Mac 2012 yang didakwa berniat jahat memfitnah mereka.

Selain Mashitah sebagai defenden pertama, Ketua Pengarang Sinar Harian, Norden Mohamed dinamakan sebagai Defenden kedua; Sinar Karangkraf Sdn Bhd sebagai defenden ketiga; dan Ultimate Print Sdn Bhd sebagai defenden keempat

Petikan artikel tersebut bertajuk "Skandal seks, krisis politik Pakatan" oleh Dr Mashitah Ibrahim didakwa menyebabkan kedua-dua pemimpin itu menanggung malu dan aib serta menjatuhkan harga diri, air muka dan maruah mereka.

Mereka mendakwa kata-kata tersebut telah menjejaskan reputasi, integriti dan kredibiliti ke atas beliau setersunya mendedahkan penghinaan, cercaan dan cemuhan masyarakat.

Mereka  menuntut relif-relif termasuk, gantirugi am; gantirugi teladan; gantirugi melampau, dan kos.