Khamis, 24 Oktober 2013

Warga Borneo gusar mengenai Bajet 2014

 
Bajet kali ini merupakan satu bebanan yang besar kerana pendapatan penduduk Borneo lebih rendah dan harga makanan pula lebih mahal dari Semenanjung.




KUCHING: Pembentangan Bajet 2014 petang esok dibayangi dengan pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Menteri Perdagangan dalam Negeri, Datuk Hasan Malek berkata kerajaan tidak dapat memberi jaminan kenaikan harga barangan yang menjadi keperluan pengguna.

Beliau hanya dapat menyeru rakyat untuk bersikap sabar dan bertenang kerana walaupun ada beberapa keputusan tidak popular bakal dikeluarkan.

Hasan Malek memberitahu bahawa bajet berkenaan akan memperlihat berlaku kenaikan dan penurunan harga pelbagi jenis barangan.

Katanya, keputusan-keputusan dibuat selepas kerajaan mendapat pandangan persatuan pengguna, dewan perniagaan, agensi terlibat dan NGO.

Rata-rata penduduk di Sabah dan Sarawak berpendapat bahawa bajet kali ini merupakan satu bebanan yang besar kerana pendapatan penduduk Borneo lebih rendah dan harga makanan pula lebih mahal dari Semenanjung.

“Orang Semenanjung yang bertugas di Sabah, elaun mereka besar.. Mereka boleh beli rumah di Sabah sebagai aset… Kita orang Sabah mahu beli rumah sendiri pun tidak mampu, elaun rumah pun tak lepas untuk sewa bilik,” ujar Sharon

Ahmad Matarsad pula berkata, “Cakap banyak pun tidak guna. BN hidang najis pun kamu makan. Orang Sabah yang pilih BN tu orang Sabah yg tiada guna. Pengampu duit. Biar Sabah tergadai asal duit masuk poket.”

Sementara itu, Hazy Haji Yahya menambah, “Sabar tidak menyelesaikan masalah”.

Rata-rata penduduk Borneo tertekan dengan Bajet yang bakal memberi impak ke atas hidup mereka.

Henrietta Bernadette Adin, “Apa macam mau hidup begini. Belajar sampai ijazah pun tu gaji bukan boleh cover belanja. Mahu bayar rumah, PTPTN, simpanan, insurans lagi, apa lagi mau tanggung ibu bapa dengan adik-adik. Hidup ini macam bila lah mahu cukup.”

“Barang naik, gaji tetap sama, tidak lama kurus kering semua tahan lapar,” ujar Cassy Joshua.

Sementara itu, pengunjung Brunei yang sempat dirakam berkata, “Saya tak pernah beli barang di Malaysia kerana mahal sangat. Lebih murah lagi di Brunei barangnya kalau saya lihat.”

Tiada ulasan: