Rabu, 9 Oktober 2013

Saman: Kerajaan BN setuju bayar PSM RM200,000

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR - Kes saman Parti Sosialis Malaysia (PSM) terhadap kerajaan dan 81 lagi individu termasuk anggota polis selesai hari ini apabila kerajaan bersetuju membayar sebanyak RM200,000 kepada enam pemimpin parti berkenaan yang ditahan di bawah Ordinan Darudtat (EO) pada Jun 2011.

Jumlah itu dibayar oleh enam daripada kesemua defendan sebagai gantirugi dan faedah terhadap enam plaintif yang memfailkan saman itu.

Peguam yang mewakili anggota PSM, Yudista Darma Dorai memaklumkan mahkamah bahawa kes yang dijadual untuk hari pertama perbicaraan penuh selesai selepas defendan-defendan bersetuju membayar jumlah itu kepada plaintif.

Penyelesaian itu direkodkan dihadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Hue Siew Kheng.

Enam plaintif itu ialah pemimpin PSM termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar; ahli jawatankuasa PSM pusat, Choo Chon Kai dan M. Sukumaran; Timbalan Pengerusi PSM, M Sarasvathy; Setiausaha Bahagian PSM Sungai Siput, AP Letchumanan; dan pemimpin pemuda PSM, R Sarat Babu.
Defendan-defendan diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Siti Badariah Mohd Yusof.

Mereka memfailkan saman terhadap 82 defendan pada 23 Mac tahun lalu kerana mendawa pihak polis telah menangkap dan memenjarakan enam pemimpin parti itu secara tidak sah.

Mereka juga menuntut ganti rugi kerana dibelasah, melakukan pendakwaan yang berniat jahat, serta tidak mempunyai alasan yang munasabah ketika ditangkap.

Kesemua aktivis berkenaan ditahan sewaktu menyertai siri Kempen 'Udah La Tu Bersaralah' yang dilancarkan pada 24 Jun 2011, menjelang perhimpunan Bersih 2.0.

Mereka ditahan selama 28 hari di bawah EO sebelum dibebaskan pada 29 Julai 2011.Sinar Harian

Tiada ulasan: