Rabu, 9 Oktober 2013

Lebih 240 ketua rumah panjang pro-SPDP dipecat?

 


 

Sejumlah tuai rumah (ketua rumah panjang) dan ketua kampung di kawasan Parlimen Baram mengadu bahawa lebih 240 daripada mereka telah diberi surat menyatakan bahawa pelantikan mereka telah tamat.

Surat kepada pemimpin masyarakat berkenaan - ramai daripadanya bukan hanya dilantik secara tradisional sebagai ketua tetapi juga telah berkhidmat di rumah panjang dan kampung masing-masing sejak 20 tahun lalu - dikeluarkan oleh Pejabat Daerah Marudi.

Mereka berkata surat itu ditandatangani oleh Joseph Belayong, bekas pegawai daerah Marudi yang telah berpindah ke Kementerian Pembangunan Tanah Sarawak.

Surat itu yang dikeluarkan tidak lama selepas pilihan raya parlimen 5 Mei lalu, telah mencetuskan kepercayaan meluas bahawa ketua rumah panjang dan ketua kampung terbabit, telah "dihukum".

NONEIa kerana mereka menjadi penyokong Parti Demokratik Progresif
Sarawak (SPDP) dan menyokong calon pembangkang Roland Engan, atau kerana menentang cadangan pembinaan empangan Baram.

Lebih 40 daripada mereka adalah dari kawasan pilihan raya negeri Marudi, manakala kira-kira 200 yang lain adalah dari kawasan pilihan raya negeri Telang Usan .

Beberapa ketua rumah panjang yang dihubungi Malaysiakini berkata, penamatan semua pelantikan mereka pada masa yang hampir sama, akan mengganggu pentadbiran rumah panjang dan kampung-kampung serta menjejaskan kepentingan dan kebajikan penduduk rumah panjang, yang memerlukan perkhidmatan tuai rumah tuai mereka.

Tiada ulasan: