Media perdana di negara ini perlu mempelbagaikan pilihan saluran pemberitaannya dalam menarik golongan muda yang kini dilihat mudah terpengaruh dengan media sosial.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata media perdana yang mempunyai tanggungjawab besar dalam melaporkan sesuatu yang benar dan terkini itu, perlu mempelbagai saluran penyampaian mereka agar diterima golongan muda masa kini.

"Media perdana perlukan pengukuhan, kalau tak 'upgrade' di zaman sekarang, jangan kita marah kalau orang tak nak tonton saluran atau pilih media perdana, media perdana perlu pelbagaikan pilihan cara pemberitaannya," katanya dalam temu bual bersama Bernama di Kemaman.

Baru-baru ini, Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional Datuk Azman Amin berkata golongan muda negara ini dilihat lebih cenderung mempercayai media sosial sebagai sumber berita sekalipun sebahagian besar laporan atau maklumat yang disebarkan itu tidak benar.

Azman berkata golongan berusia 30 tahun ke bawah itu kini menjadikan media sosial sebagai akses maklumat utama mereka.

Ahmad Shabery berkata kecenderungan golongan muda menjadikan media sosial sebagai sumber maklumat utama mereka bukan hanya berlaku di Malaysia, tetapi di seluruh dunia.

Bagaimanapun Ahmad Shabery berkata pada akhirnya, golongan muda itu akan sedar bahawa hanya media perdana yang mempunyai kredibiliti dan etika, yang melaporkan perkara yang benar dan tepat.

Ahmad Shabery secara sinis berkata berapa banyak perkara yang dipaparkan dalam media sosial itu akhirnya terbukti benar?

Beliau berkata terdapat media sosial yang melaporkan berkali-kali dakwaan palsu bersumberkan 'seorang pembohong' yang ternyata tidak benar sama sekali.

"Contohnya semasa pilihan raya umum lepas, ada dakwaan 40,000 Bangladesh dibawa masuk, mana buktinya?, masa buat petisyen, mana orang ini? Dakwaan 16 Sept kononnya ada yang nak jadi perdana menteri, mana jadinya?

"Saya 'surrender' pada tahap pemikiran mereka yang masih percaya kepada mereka yang sudah berkali-kali berbohong ini, tapi saya percaya, orang akhirnya akan mengenal mana yang baik dan mana yang buruk," katanya.

Beliau berkata kerajaan tidak pernah menyekat media sosial di negara ini tetapi mereka juga terikat pada peraturan dan undang-undang negara ini. Bernama