Jumaat, 4 Oktober 2013

DAP mahu pihak urus kemasukan K-Pop disiasat

OLEH DIYANA IBRAHIM

Perbezaan jawapan antara menteri dan bekas menteri Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mengenai kedatangan penyanyi K-pop dari Korea membawa kepada desakan DAP agar siasatan dibuat ke atas pegawai dan pihak terlibat.

Ketua Pemuda Dapsy, Teo Kok Seong (gambar) mendesak KBS membuat siasatan terhadap pegawai dan pihak yang terlibat dalam perundingan dengan penaja K-pop ekoran alasan yang diberi menteri tersebut, Khairy Jamaluddin Abu Bakar tidak masuk akal.

Menurut Teo Kok Seong alasan yang kononnya terpaksa membayar RM1.6 juta akibat penaja menarik diri pada saat akhir membuktikan kerajaan tidak berhemah menguruskan perbelanjaan kerana jelasnya ia adalah duit rakyat.

 Ahli Parlimen Rasah itu mempersoalkan sekiranya KBS tidak mendapat persetujuan daripada pihak penaja, bagaimana kerajaan membayar wang pendahuluan kepada kepada penyanyi K-pop untuk datang ke Malaysia kerana ia adalah urusan standard bagi memjemput artis membuat persembahan.

"Kita mahu siasatan terperinci dijalankan kerana alasan yang diberi terlalu mudah. Ini menunjukkan bahawa kerana kesilapan dan kecuaian pihak yang berunding dengan penaja K-pop menyebabkan kerugian RM1.6 juta, iaitu duit rakyat," katanya dalam satu kenyatan hari ini.

Sehari selepas Khairy Jamaluddin mengakui pihak kementeriannya membayar RM1.6 juta untuk membawa tiga kumpulan K-Pop ke Malaysia untuk mengadakan konsert, penyandang jawatan itu Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menegaskan wang itu datang daripada para penaja.

Menurut Menteri Komunikasi dan Penerangan itu, kementerian menerima RM20 juta daripada penaja korporat dari dalam dan luar negara untuk sambutan itu.

Beliau berkata, wang tajaan berkenaan telah dimasukkan ke dalam akaun Majlis Sukan Negara oleh para penaja di mana ia tidak diambil kira oleh pihak Jabatan Audit Negara.

Mengikut laporan Ketua Audit Negara yang dibentangkan Selasa lalu, terdapat sejumlah wang sebanyak RM12.61 juta telah dibelanjakan oleh KBS sebagai Program Pemberian Bantuan (HBN).

Kos asal yang diperuntukkan KBS ialah RM15 juta namun pada mesyuarat Parlimen yang lepas, KBS memohon pembekalan tambahan untuk HBN sebanyak RM12 juta.

Kini mengikut laporan Ketua Audit Negara, terdapat sejumlah RM12.61 juta lagi dibelanjakan untuk HBN yang menjadikan kos sebenar HBN kepada RM67.61 juta.

Tiada ulasan: