Ahad, 25 Ogos 2013

Juara dan pecundang dalam kes Altantuya


THE MALAYSIAN INSIDER
 


Kes pembunuhan model warga Mongolia Altantuya Sharibuu lebih berliku-liku berbanding menaiki ke Cameron Highlands. Terbaru, dua anggota polis (gambar) Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar dibebaskan dari dakwaan pembunuhan itu pada Jumaat. The Malaysian Insider melihat pihak yang tercalar reputasinya dan siapa pula yang lepas bebas.

PECUNDANG

 * Malaysia

Kita tahu namanya dan anak-anak beliau turut merindukannya. Kita tahu pada 2006, beliau datang ke Malaysia untuk menuntut $AS500,000 daripada Abdul Razak Baginda yang pernah menjadi penasihat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Beliau telah dituduh membuat kacau dan didapati hilang yang kemudiannya telah dibunuh. Kita tahu butiran imigresennya telah dimusnahkan menjadikan beliau tiada bukti datang ke Malaysia. Kita juga tahu tiada pihak yang dapat membuktikan beliau masih hidup.

Namun Malaysia tidak dapat melindungi atau memberi keadilan kepada keluarganya.
Kita mungkin boleh menyangka kematiannya berkait dengan pihak pembangkang dan pihak yang berkepentingan sehinggalah kisah sebenar kematian Altantuya Shaariibuu diketahui, Malaysia mengabaikannya.

* Najib Razak

Kes ini akan selamanya menghantui Perdana Menteri kerana pelakon utamanya berkait atau dikenali beliau.

Abdul Razak Baginda, teman lelaki Altantuya merupakan penasihatnya ; Musa Safri yang memperkenalkan Razak kepada anggota polis merupakan pembantunya.

Serta, ada keraguan pada akuan bersumpah penyiasat pendirian mendiang Bala, yang diupah Razak bagi memerhati Altantuya.

Tiada bukti mengaitkan Najib terhadap pembunuhan namun fakta beberapa orang rakannya dan kakitangan melihat Altantuya atau tahu kematiannya semasa di Malaysia mengaitkan Najib.

Tumpuan itu berterusan pada tujuh tahun berikutnya.

* Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail

Pastinya semua ada sasaran dari tertinggi hingga terendah kecuali Gani Patail.

Di bawah seliaannya, pendakwa raya gagal dalam kes berprofil tinggi.

Namun siapa kisah dan peduli. Dia masih punya lesen besar.

Malah peguam muda faham bahawa kes berkenaan perlu dikuatkan dengan kehadiran Musa Safri, pihak yang berhubungan dalam kes ini.

Gani semalam menegaskan beliau percaya testimoni Musa tidak berkait dalam kes ini.

JUARA 

* Musa Safri

Beliau dinaikkan pangkat memegang jawatan kanan dalam Cawangan Khas tetapi perlu berdepan dengan kemelut apabila kes Altantuya mula diperkatakan.

Menurut Abdul Razak Baginda, dia diperkenalkan dengan Azilah dan Sirul oleh Musa yang kemudian menjadi pembantu Najib. Razak turut bertanyakan Musa beberapa kali apa yang telah terjadi kepada Altantuya.

Mahkamah mahu mendengar dari Musa apa sebenarnya yang diberitahu Razak tentang Altantuya; Apa arahannya kepada penembak tepat polis; adakah polis memberitahu keadaan Altantuya.

Banyak persoalan. Namun Musa masih bebas tanpa perlu menjawab soalan berkenaan.

* Abdul Razak Baginda

Selepas berlepas ke London, penasihat Najib suatu masa dahulu itu masih mempunyai banglo mewah di Damansara, duit di bank dan kebebasan.

Razak dituduh bersama dua anggota polis namun bebas dalam bersubahat membunuh Altantuya tanpa dipanggil membela diri.

Tiada ulasan: