Sabtu, 17 Ogos 2013

Guna alasan teknikal, mahkamah ketepi video kecurangan PRU 13


istana kehakiman

SHAH ALAM: Parti Keadilan Rakyat (PKR) kesal berikutan Mahkamah Pilihan Raya mengetepi bukti kecurangan pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) sekalipun dalam bentuk rakaman video.

Naib Presiden PKR, N Surendran kesal kerana petisyen bagi kerusi Parlimen Bagan Datoh itu disertai bukti kukuh berbentuk rakaman video yang memaparkan perbuatan merasuah RM100 kepada kira-kira 24,000 pengundi.

“Memang kita kecewa dan tidak bersetuju dengan keputusan mahkamah. Kita harap mahkamah tidak gunakan alasan teknikal untuk tolak petisyen. Kita tidak puas hati dan ia tidak selari dengan undang-undang.

“Petisyen tidak wajar ditolak atas sebab teknikal sehinggakan peguam pemohon membuat penyerahan, ia terus tidak diterima mahkamah, terlalu teknikal,” katanya kepada TV Selangor.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan mahkamah semalam yang menolak petisyen yang difail PKR bagi kerusi Parlimen Bagan Datoh dengan alasan teknikal yang dianggap remeh.

Ini berikutan dua petisyen yang difail calon kerusi itu, Madhi Hasan dan seorang pengundi parlimen itu, Azmi Sulaiman, ditolak dengan alasan tidak disertakan nama peguam.

Mahkamah Pilihan Raya Ipoh itu dikatakan hanya membenarkan pempetisyen atau peguamnya memfailkan petisyen berkenaan dan bukan firma guaman.

Pada PRU 13, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memperoleh majoriti 2,108 undi, mengalahkan Madhi bagi kerusi Parlimen Bagan Datoh.

Surendran berkata, keputusan itu boleh menimbulkan tanggapan negatif kewibawaan institusi kehakiman yang sepatutnya bebas dalam mengendalikan petisyen pilihan raya.

Bagaimanapun, katanya, PKR akan meneruskan proses perundangan bagi petisyen Bagan Datoh dengan memfail rayuan.

“Kita akan meneruskan perjuangan membuktikan bahawa kemenangan PRU 13 dicuri oleh BN. Kita tidak akan berhenti berjuang membuktikan fakta itu kepada rakyat,” katanya.- FZL

Tiada ulasan: