Selasa, 18 Jun 2013

Ribuan mahasiswa akan berhimpun Sabtu ini

Oleh Mohd Arif Juhani

KUALA LUMPUR : Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Safwan Anang menjangkakan ribuan mahasiswa akan menyertai himpunan Black 505 Sabtu ini.

“SMM sendiri akan mengerahkan lebih 5,000 ahli untuk turun menyatakan pendirian mahasiswa yang menolak sama sekali penipuan terancang dalam pilihan raya yang lepas.

Rakyat_505

“Pendirian kami jelas, walaupun dihalang pihak berkuasa, kami sebagai rakyat malaysia mempunyai hak untuk berhimpun seperti dijamin dalam perlembagaan,” tegasnya ketika dihubungi Keadilan Daily.

Beliau yang dalam siri jelajah penerangan di beberapa buah negeri bagi menjelaskan penipuan pilihan raya, mengajak seluruh anak muda untuk bangkit dalam himpunan itu.

“SPR masih belum menjawab kepada rakyat tentang beberapa isu penting. Terbaru pengerusi SPR sendiri kononnya kecewa pada dakwat yang dikatakan dakwat “kekal”.

“Kita tak mahukan sandiwara, kita akan turun ke himpunan ini dan desak pengerusi SPR berundur,” ujarnya yang baru-baru ini ditahan di bawah Akta Hasutan.

Sementara itu, Presiden Mahasiswa KEADILAN Malaysia (MKM), Haziq Abdul Aziz berkata, badan itu akan bekerjasama dengan NGO mahasiswa lain bagi menggerakkan golongan pelajar.

Katanya, musim peperiksaan akhir di kebanyakan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) tidak menjadi penghalang bagi mereka berhimpun.

“Namun, ulangkaji pelajaran bagi menghadapi peperiksaan tetap kami anggap sebagai perkara biasa dalam perjuangan,” ujarnya ketika dihubungi.

Menurutnya lagi, Himpunan di Padang Merbok penting bagi mahasiswa menunjukkan solidariti mereka menuntut sistem demokrasi yang bersih dan tulen.

Tiada ulasan: