Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan membentangkan pelan hala tuju pembangunan belia dan sukan sebagai usaha meningkatkan kedua-dua program berkenaan di negara ini.

Menterinya Khairy Jamaluddin berkata pelan yang akan dilaksanakan sepanjang tempoh lima tahun itu dijangka akan dibentangkan bulan depan sekali gus memberikan suntikan baru kepada pelbagai program sedia ada.

"Buat masa ini kita sedang mengkaji semula operasi dan strategi kementerian. Kita akan bersandarkan kepada trend semasa," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Kompleks Belia dan Sukan Negeri Johor, Larkin, di Johor Baharu hari ini.

Khairy berkata pihaknya akan meneliti program belia dan sukan yang perlu ditambah baik, penjenamaan semula atau membuat pengisian baharu memandangkan tidak semua program yang ada kini, kekal relevan sepanjang masa.

Menurut Khairy selepas lawatan pertamanya di Johor, beliau akan mengadakan siri lawatan ke seluruh negara bagi mendapatkan maklum balas mengenai program belia dan sukan, selain memperkukuh kerjasama kementerian dan jawatankuasa, di setiap negeri.

Katanya, Jabatan Belia dan Sukan setiap negeri juga diminta merangka program yang mempunyai hala tuju sama dengan kementerian dengan menggunakan kreativiti masing-masing.

"Kita mahu ada faktor tempatan dalam program yang dirancang. Mereka perlu ada 'trademark' sendiri yang tidak lari dari hala tuju kementerian," katanya.

Turut hadir pada lawatan itu, Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk M.Saravanan dan Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Kebudayaan dan Warisan Johor Datuk Zulkurnain Kamisan. -Bernama