Jumaat, 7 Jun 2013

Hannah Yeoh : Syabas Perlu Tangani Gangguan Air Subang Jaya


hannah yeoh wong chen isu syabas 01

SUBANG JAYA : Adun Subang Jaya, Hannah Yeoh mahu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) memberi respon terhadap cadangan yang dikemukakannya bagi menangani krisis air di Subang Jaya.

Menurutnya, cadangan itu dikemukakan dalam mesyuarat bersama wakil Syabas pada 20 Mei lalu.

Antara cadangan itu adalah meminta Syabas menaiktaraf perkhidmatan pelanggan terutama di laman web dan pusat panggilan.

Selain itu, Syabas perlu mewujudkan sistem amaran awal sekiranya tahap bekalan air di empangan di Subang berada di paras separa kritikal.

“Sebelum ini, jika berlaku ketiadaan air, penduduk akan menghubungi Syabas malangnya pihak Syabas tidak mengangkat panggilan.

“Amaran awal penting supaya penduduk dapat bersedia untuk menyimpan air bagi kegunaan mereka jika berlaku ketiadaan air,” katanya dalam sidang media di pejabatnya, di sini.

Hadir sama Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen.

Hannah menambah pihak Syabas juga perlu menghantar tangki air dua kali sehari di antara jam 6 hingga 8 pagi dan 8 hingga 10 malam.

“Sebelum ini, penduduk membuat aduan bahawa pihak Syabas tidak menghantar tangki. Mereka hanya menghantar sekiranya penduduk membuat panggilan dan mendesak Syabas,” katanya.

Selain itu, Wong Chen berkata pihaknya terpaksa membuat sidang media berkenaan isu ini kerana melihat pihak Syabas tidak mempedulikan cadangan yang dihantar.

“Dalam mesyuarat itu, mereka memberikan respon yang positif tetapi selepas lebih dua minggu, pihak Syabas diam.

“Kami ada menghantar email susulan dari cadangan itu untuk mengetahui perkembangannya, namun pihak Syabas juga tidak memberi respons,” katanya.

Difahamkan cadangan itu dihantar selepas penduduk Subang Jaya khususnya di SS19, mengalami krisis air selama dua hari.

Tiada ulasan: