Khamis, 27 Jun 2013

Dedah nama syarikat pembekal dakwat kekal

Salmiyah Harun,

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) digesa mendedahkan nama syarikat yang yang membekalkan dakwat kekal pada piliha raya umum (PRU) ke-13 lalu.

Menurut Ahli Parlimen Seremban Loke Siew Fook dakwat kekal yang dibekalkan syarikat terbabit bukan sahaja kosnya yang melambung dan tidak berpatutan tetapi ia tidak memenuhi fungsinya kerana dakwat tersebut langsung tidak kekal.

Malah katanya, SPR dan kerajaan Malaysia sepatutnya mengambil tindakan undang-undang terhadap pembekal tersebut untuk menuntut ganti rugi kerana barangan yang dibekalkan tidak mematuhi spesifikasi.

Malangnya, katanya beliau, SPR bukan sahaja tidak mengambil tindakan terhadap pembekal malah terus melindungi pembekal tersebut dengan merahsiakan maklumat syarikat atas sebab keselamatan.

"Apa isu keselamatan yang dimaksudkan? Bagaimanakah maklumat pembekal dakwat kekal boleh menimbulkan masalah keselamatan? Sebelum PRU13, maklumat pembekal tersebut dirahsiakan oleh SPR atas alasan bahawa kemungkinan di sabotaj.

"Kini PRU telah berlalu dan tidak ada sebab pembekal tersebut tidak boleh diumumkan," tegasnya dalam sidang media di lobi parlimen hari ini.   

Katanya, tindak-tanduk SPR untuk terus berdolak-dalik dalam isu ini akan memperkuatkan presepsi negatif terhadap SPR dan tuntutan untuk perletakkan jawatan Pengerusi, Timbalan dan ahli-ahli SPR terus diperhebatkan.

Sementara itu, Loke turut terkilan dengan jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim yang mendedahkan jumlah kos penggunaan dakwat kekal yang tidak kekal pada PRU lalu sebanyak RM7.1 juta.

Sedangkan katanya, pada tahun 2008 lalu kos yang digunakan untuk membeli dakwat oleh SPR sebanyak RM2.4 juta walapun dakwat itu dimusnahkan selepas tidak dibenarkan oleh kerajaan beberapa hari sebelum PRU12.

Jelasnya, jumlah pengundi pada tahun 2008 adalah 10.9 juta manakala jumlah pengundi pada tahun 2013 ialah 13.3 juta iaitu pertambahan 20 peratus.

"Mengapakah pertambahan pengundi sebanyak 20 peratus boleh menyebabkan peningkatan kos dakwat kekal dari RM2.4 juta ke Rm7.1 juta. Satu peningkatan tiga kali ganda," soalnya.

Tambahnya, pada 19 jun 2013 kerajaan India menyumbang 40,000 botol dakwat kekal kepada Cambodia untuk pilihan raya umum mereka dengan kos US877,800 (RM2.8 juta) di mana Cambodia mempunyai lebih 9 juta pengundi.

"Mengapa perbezaan kos ini begitu ketara dan apa sahaja yang dibeli oleh kerajaan Malaysia sentiasa mahal? Apa sahaja yang kita beli mesti lebih mahal," katanya.

Tiada ulasan: