Jumaat, 21 Jun 2013

Black 505 aman, bukan himpunan tentera Sulu

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR : “Insya Allah himpunan Black 505 pada 22 Jun ini (esok) ialah himpunan aman, bukan himpunan tentera Sulu yang menyerang Lahad Datu tempoh hari dengan senjata yang lengkap,” kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad.

Katanya, himpunan itu dihadiri rakyat yang mahu pilihan raya bersih daripada penipuan, tanpa bawa senjata.

Beliau mengulas kenyataan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Seri Salleh Mat Rasid yang mengatakan polis akan meminta bantuan tentera bagi menangani himpunan itu.

“Ini satu kenyataan seorang pegawai polis yang panik,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang dalam satu kenyataan.

Jelasnya, sejarah membuktikan himpunan Bersih, himpunan anti ISA, membantah PPSMI dan penyenaraian Felda Global Venture berakhir dengan aman walaupun kehadiran ratusan ribu rakyat.

“Sebiji pasu pokok bunga pun tidak ada yang pecah. Apa yang berlaku kekasaran di pihak polis, termasuk memukul pihak wartawan.

“Himpunan akan aman kalau tanpa provokasi daripada mereka yang tidak bertanggungjawab. Usah bazirkan wang rakyat, lebih baik wang tersebut digunakan untuk membantu rakyat yang miskin dan tidak cukup makan.

“Berapa banyak rumah orang miskin dapat didirikan. Berapa ramai orang miskin keperluan orang miskin dapat dibantu,” ujarnya, dipetik Malaysiakini.

Beliau menambah, lebih baik wang sebanyak itu diguna membayar perisik untuk mengawal sempadan supaya tragedi pencerobohan tentera Sulu di Sabah tidak berulang.

Justeru, ujarnya PDRM perlu melihat mana keutamaan antara mengawal penceroboh atau mengganggu rakyat untuk berhimpun.

“Berilah peluang kepada rakyat untuk tunjuk rasa kepada SPR yang menjadi kuda tunggangan pemimpin BN,” katanya.

Tiada ulasan: