Rabu, 8 Mei 2013

4.3 juta rujuk Mkini untuk keputusan p'raya



 
MALAYSIA KINI
 
Lebih 4.3 juta pengunjung unik melayari Malaysiakini pada malam pilihan raya umum Ahad lalu. Daripada jumlah ini, tiga juta mengakses halaman laporan langsung di lamanwebnya dan 1.3 juta lagi mengaksesnya melalui versi mudah alih Malaysiakini.

malaysiakini billboard 261104 billboard on the floorSebanyak 1.3 juta lagi melayari undi.info Malaysiakini, yang menyediakan maklumat mengenai kerusi dan calonnya, pada malam tersebut.

Pada kemuncak kiraan undi, pembaca Malaysiakini mencecah 500,000
setiap minit, demikian mengikut Google Analytics.

Tidak seperti minggu-minggu sebelumnya, Malaysiakini tidak menghadapi sebarang sekatan daripada penyedia utama perkhidmatan internet utama (ISP). Servernya berfungsi dengan lancar walaupun dengan trafik yang begitu tinggi.

NONE"Kami mengucapkan terima kasih kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) Malaysia, serta ISP, kerana memastikan perkhidmatan Internet tidak terganggu pada malam Ahad.

"Dengan khabar angin yang cepat tersebar di media sosial, kami percaya Malaysiakini telah memainkan peranan penting dalam memperjelaskan tentang keputusan (pilihan raya)," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Premesh Chandran.

Sejak lamanweb itu dibuka untuk dilayari secara percuma pada 17 April, pembaca harian Malaysiakini telah mencecah dua kali gana kepada 500,000.

Masa depan belum menentu
Ketua Pengarang Kumpulannya, Steven Gan memuji pasukan editorial Malaysiakini yang membuat liputan kempen selama 15 hari PRU13.

steven gan chinese website launch"Walaupun dengan sumber kami yang terhad, tetapi mereka telah melakukan yang terbaik," kata Gan (kanan) sambil menambah bahawa para pemberitanya telah dapat memberi gambaran sejelasnya tentang kempen yang sengit di seluruh negara.

Malaysiakini, kecuali versi Bahasa Melayu, akan kembali kepada model langganan esok.

Semua pelanggan sedia ada akan diberi lanjutan kredit langganan selama tiga minggu sebagai ganti bagi tempoh portal berita itu dibuka dilayari secara percuma.

Walaupun pilihan raya telah berlalku, tetapi masa depan politik negara masih belum menentu.

Premesh dan Gan berkata Malaysiakini akan terus mengekalkan keseimbangan yang sihat di antara sumber perolehan melalui pengiklanan dan langganan bagi menyokong operasinya.

NONE"Kami mengucapkan terima kasih kepada pelanggan kami atas sokongan mereka. Melalui pelaburan kecil mereka, Malaysiakini kurang bergantung kepada pengiklan dan dengan itu dapat melaporkan secara bebas," katanya.

Premesh (kiri) berkata, dengan melanggan ia merupakan sumbangan kecil kepada media bebas dan demokrasi yang bertenaga.

Untuk melanggan, klik di sini, atau hubungi Malaysiakini di 03-22835567.

Tiada ulasan: