Sabtu, 23 Julai 2011

Mungkinkah inkues Sarbani berakhir seperti SD Teoh?

Tulang Besi


Coraknya hampir sama. Seperti Teoh dulu, Ahmad Sarbani dikatakan tidak dibunuh dan tidak bunuh diri. Namun, laporan Suruhanjaya Penyiasat Diraja menyatakan Teoh telah bunuh diri.

Semua orang tahu, yang melantik ahli2 Suruhanjaya Diraja bagi kes Teoh Beng Hock ini adalah Kabinet Malaysia. Maka tidak mungkin mereka akan membuat kesimpulan yang merugikan kerajaan terutamanya Umno dan Barisan Nasional.

Nazri Aziz telah merujuk kepada seorang pakar forensik bernama Paul Edward Mullen di dalam menyokong kesimpulan beliau.

Yang hairannya, Paul Mullen ini tidak pernah dipanggil untuk menerangkan laporan beliau kepada Suruhanjaya Diraja itu.

Juga, pada 11 May 2011, Paul Mullen menyerahkan laporan bertulis beliau kepada pihak Suruhanjaya. Dia berkata bahawa Teoh Beng Hock adalah dari kumpulan yang rendah risiko untuk membuniuh diri.

Malahan, Nazri seolah-olah berbohong bila beliau berkata di bawah:

Prof Mullen mengatakan TBH benar-benar membunuh diri berdasarkan perwatakan yang telah bertukar dari kumpulan berisiko ternedah bagi pembunuhan diri kepada kumpulan berisiko tinggi setelah melalui sesi soal siasat yang agresif dan berlarutan.

Sedangkan, laporan Prof Mullen hanya menyatakan di bawah:

“If he did kill himself, in my opinion, things are likely to have occurred both to undermine his psychological stability and to frighten him literally to death,” he added.

TERJEMAHAN:”Kalaupun beliau membunuh diri beliau, ada sesuatu yang telah berlaku (selepas beliau ditahan) yang telah menjatuhkan kestabilan emosi dan menakutkan beliau sehingga beliau mati” Pembohongan ini berlaku apabila Prof Mullen sendiri tidak membuat kesimpulan Teoh membunuh diri. Beliau cuma berkata ada kemungkinan Teoh membunuh diri kerana tidak tahan di siksa oleh pegawai2 SPRM.

Jadi, bagaimanakah Nazri membuat kesimpulan sebegitu? Tak hairanlah apabila anggota Suruhanjaya ini dilantik oleh Kerajaan sendiri.

Saya takut dan seram memikirkan apakah hasil dari inkues arwah Sarbani yang sedang berjalan sekarang.

Bolehkah kita mengharapkan keadilan dan kebenaran kerana inkues Teoh jelas menampakkan keputusan yang tidak boleh diterima ramai termasuk keluarga mendiang Teoh sendiri.


Tiada ulasan: