Sabtu, 14 Mei 2011

Utusan: Najib juga patut dikenakan tindakan

Afiq Hizami, Pelatih UKM


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri juga perlu dikenakan tindakan undang-undang ekoran laporan provokasi akhbar Umno, Utusan Malaysia berhubung isu Kristian agama rasmi di samping tindakan yang lebih tegas ke atas akhbar Umno itu.

Salah seorang mangsa sekatan Kementerian Dalam Negeri (KDN), Zulkiflee S.M. Anwar Ulhaque atau Zunar berpendapat PM perlu diambil tindakan manakala AJK PAS Pusat, Dr Mujahaid Yusof berpendapat, permit Utusan patut digantung.

Zunar, Ketua Pengarang Suara Keadilan, berpendapat langkah ini perlu ini kerana Datuk Seri Najib sendiri terlibat dalam menentukan agenda mingguan Utusan seperti yang didedahkan oleh bekas wartawan kanan akhbar itu, Hatta Wahari.

"Amaran dikeluarkan kepada akhbar Utusan dan bukannya kepada pengarahnya, editor yang mengarahnya atau pengarang itu sendiri.

"Justeru pihak berkuasa harus menggunakan tindakan undang-undang juga terhadap Najib,"katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendedahan Hatta yang juga Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan semalam bahawa agenda mingguan akhbar Utusan Malaysia ditetapkan oleh Biro Politik Umno yang dipengerusikan Najib.

Sehingga kini tidak ada sebarang penafian dari Utusan atau Umno mengenai dakwaan Hata ini.

Sementara itu, AZIZ MUDA melaporkan, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar kanan) berpandangan, dengan hanya memberikan surat amaran kepada Utusan tidak memberikan sebarang makna.

Menurut beliau, sebaliknya dengan kesalahan yang sebegitu besar, akhbar Utusan Malaysia paling tidak mestilah ditarik balik permit penerbitannya seperti yang pernah dikenakan oleh KDN terhadap beberapa penerbitan lain sebelum ini.

Katanya, Umno BN bagaimanapun tidak mungkin akan mengenakan tindakan seperti itu terhadap akhbar Utusan kerana akhbar itu sendiri adalah akhbar kepunyaannya yang menjadi alat utama bagi parti itu dalam menyebarkan propaganda buruknya.

"Malah penyiaran berita itu sendiri diyakini dirancang oleh Umno sendiri, memandangkan ia diambil dari blog penyokong Umno, walaupun amat lemah dan penuh provokasi," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Pohon maaf

Sementara itu, Najib diminta memohon maaf kepada penganut agama Kristian kerana kegagalannya bertindak tegas.

"Najib sepatutnya meminta maaf kepada mereka (penganut Kristian) kerana kegagalannya mengambil tindakan tegas seperti memecat Ketua Editor Utusan. Ini bukan pertama kali Utusan memainkan isu kontroversi termasuk Pergerakan 1Bumi. Ini semua memperlekehkan 1Malaysia," kata pensyarah undang-undang UIA, Profesor Dr Aziz Bari (gambar) kepada laman web Free Malaysia Today.

"Jika Najib serius (dengan 1Malaysia), dia sepatutnya telah memecat mereka (Ketua Pengarang Utusan) dihari pertama beliau. Untuk memecat mereka sekarang sudah terlewat," tambah Aziz.

Sandiwara Umno

Zunar pula ketika mengulas tindakan KDN ini berpendapat, ia hanya sandiwara Umno.

Katanya, akhbar Umno itu sekurang-kurangnya perlu digantung atau diharamkan terus kerana laporannya boleh mengancam keselamatan negara.

"Sama ada Utusan ini patut diharamkan, permitnya ditarik balik, pengarangnya letak jawatan dan Najib sendiri juga harus mengambil tindakan ke atas dirinya dengan meminta maaf kepada rakyat Malaysia," katanya yang mahu tindakan lebih tegas diambil terhadap akhbar itu.

Baru-baru ini, Najib memohon maaf kepada Perdana Menteri China hanya kerana terjemahan Mandarin pada latar belakang pentas untuk menyambut kedatangan PM China itu tersilap.

Oleh itu, jika kepada PM China Najib boleh minta maaf apa salahnya dia juga memohon maaf kepada rakyat Malaysia khasnya DAP dan penganut agama Kristian kerana laporan palsu media milik Umno itu.

Mengulas lanjut, Zunar (gambar kanan) yang juga seorang kartunis berkata, di era pemerintahan Najib, akhbar Utusan telah berubah dari akhbar rakyat kepada akhbar lidah rasmi Umno.

Oleh kerana itu jelasnya, apa yang dilapor Utusan menggambarkan apa yang ada dalam pemikiran Najib termasuklah membenarkan video seks, fitnah, perkauman dan memainkan isu agama.

Selain tidak berpuas hati dengan tindakan 'ringan' yang dikenakan terhadap Utusan, beliau mendakwa kerajaan juga jelas bersikap 'double standard' berbanding tindakan yang dikenakan terhadap akhbar pembangkang.

"Cukuplah dengan kartun-kartun saya diharamkan kerana dituduh dengan bermacam-macam tuduhan dan juga Suara Keadilan diharamkan kerana mengeluarkan sesuatu berita berbanding dengan 'double standard' yang diberi terhadap Utusan," tegasnya.

Suara Keadilan tidak diberikan permit

Suara Keadilan sehingga kini tidak diberikan permit hanya kerana kesilapan menyiarkan berita 'Felda Bankrap'. Padahal berita sebegitu tidak melibatkan keselamatan negara sebagaimana berita Utusan baru-baru ini.

Pada 7 Mei lalu, Utusan Malaysia pada muka hadapannya melaporkan dengan tajuk 'Kristian agama rasmi?' yang boleh mengancam keselamatan negara.

Akhbar itu memetik laporan dua laman blog sebagai mendakwa satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Ianya diambil dari entri blog Bigdog bertajuk 'Making Christianity the official religion? dan blog Marahku juga melaporkan paderi-paderi Kristian mahu perdana menteri dilantik dari kalangan penganut agama itu.

Laporan itu bagaimanapun didakwa tidak bertanggungjawab dan melanggar prinsip-prinsip asas kewartawanan kerana Utusan menyiarkannya tanpa melakukan siasatan berhubung kesahihan maklumat tersebut. Penjelasan DAP mengenainya juga tidak disiarkan oleh Utusan.

Meskipun dikecam hebat, KDN semalam hanya mengenakan amaran dengan memanggil Ketua Pengarang Kumpulan Utusan dan diberikan surat teguran kepada akhbar tersebut.

Tiada ulasan: